Bewustmakingscampagne rond gewelddadige radicalisering in Brussel

© Philippe Close
| Brussels burgemeester Close (PS) speechte zaterdagmiddag hij het startschot van de bewustmakingscampagne rond radicalisering

De preventiedienst van de Stad Brussel, Bravvo, heeft zaterdag een bewustmakingscampagne rond gewelddadige radicalisering gelanceerd. De campagne loopt tijdens de maand februari en wil jongeren tussen 12 en 25 jaar de gelegenheid geven om vrijuit te spreken.

De campagne gaat uit van de vaststelling dat jongeren de voorbije vijf jaar getuige zijn geweest van een bijzonder gewelddadig maatschappelijk fenomeen: leeftijdsgenoten werden om ideologische redenen geronseld om naar oorlogsgebieden te vertrekken.

Via de campagne krijgen jongeren de kans om vrijuit te spreken over onderwerpen zoals extremisme en constructief samenleven. Bedoeling is ook het debat open te trekken naar alle burgers en jongeren aan te zetten tot kritische reflectie.

De campagne is gebaseerd op de bespiegelingen van jongvolwassenen die regelmatig langskomen bij R'en'Arts, het jeugdcentrum van Bravvo in de Marollenwijk.

Op straat en op sociale media

Jongeren kregen tijdens workshops videogetuigenissen te zien van andere Brusselse jongeren die een radicaliseringsproces hebben doorlopen. Daarna konden ze hun verhaal doen, wat resulteerde in 20 beschouwingen en slagzinnen die de ruggengraat vormen van de campagne.

De uitspraken werden uitgewerkt op postkaarten, banners in de openbare ruimte, digitale schermen in het straatbeeld en visuals op sociale media. Op het Europakruispunt aan de voorkant van het station Brussel-Centraal staan de hele maand 11 gigantische kaarten in het Nederlands en het Frans tentoon met enkele van de slagzinnen. De campagne wordt eveneens uitgerold op Facebook en Instagram en er wordt een Facebookgroep in het leven geroepen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?