Biestebroekkaai in Anderlecht wordt laadzone

Het afval van het zuidelijke deel van Brussel zal binnenkort waarschijnlijk met schepen naar de verbrandingsoven in Neder-Over-Heembeek vervoerd worden. Daarvoor zou dan op de Biestebroekkaai een laadzone komen.

Het afvaltransport over het kanaal past in de plannen om het transport over de weg zoveel mogelijk te vervangen door het - duurzamer - watertransport. Nu al gaat 22 procent van het totale transport in de hoofdstad over het water; het is de bedoeling om dat percentage op te krikken tot een kwart. Door het afval van het zuiden van Brussel naar Neder-Over-Heembeek te verschepen, zou die doelstelling gehaald worden. Zo kan er jaarlijks zo'n honderdduizend ton afval over het kanaal.

Als je de kosten voor milieuoverlast in rekening neemt, dan zou volgens een studie van de Vrije Universiteit Brussel het watertransport ook een flinke cent in het laatje kunnen brengen: zo'n 45 euro per duizend ton afval dat een kilometer ver verscheept wordt. Vertaald naar Brussel komt dat neer op jaarlijks zo'n 45.000 euro.

De twee bevoegde staatssecretarissen, Emir Kir (PS) voor Openbare Netheid en Brigitte Grouwels (CD&V) voor de Haven, hebben al een belangstellingsaanvraag bij transportbedrijven gedaan; uit zes offertes werden de drie beste geselecteerd. Er zou echter "nog een probleem met het prijskaartje" zijn, klinkt het op het kabinet van Brigitte Grouwels. De mogelijkheden om de kostprijs te drukken, worden nu bestudeerd.

Afvaltransport is in België overigens geen primeur. Nu al wordt het afval van de provincie Vlaams-Brabant over het water van Halle naar Antwerpen verscheept.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Nieuws uit Brussel in je mailbox?