Bikkelen om lap grond voor derde containerpark

Steven Van Garsse
© Brussel Deze Week
24/10/2012
De regering heeft nog anderhalf jaar voor de boeg. Van de belofte om twee extra containerparken in te richten komt ondertussen niet veel in huis. Een terrein aan het kanaal in Anderlecht is de inzet van een bitse strijd tussen de verschillende gewestadministraties.

De Brusselaars zijn slechte afvalsorteerders. Vooral op het vlak van grofvuil kan Brussel veel beter. Te weinig groot huisvuil komt in de containerparken terecht, te veel belandt op straat. Dat bleek ook in aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen. De strijd tegen sluikstorten was een uitgesproken thema van de campagne.

De Brusselse regering wil hier wel wat aan doen. In het regeerakkoord staan twee bijkomende containerparken. Nu zijn er twee, een in Vorst en een aan de Van Praetbrug, maar die volstaan niet. De regering heeft nog ongeveer anderhalf jaar voor de boeg, maar van een concreet plan voor twee nieuwe
containerparken is nog geen sprake, zo bleek dinsdag in het Brussels parlement.

Staatssecretaris van Openbare Netheid Emir Kir (PS) legde ook uit waarom het dossier zo moeilijk ligt. "Iedereen wil meer containerparken, maar niemand wil ze in zijn buurt", zei Kir. Naast dit nimby -effect ('not in my backyard') spelen er budgettaire redenen: een containerpark openhouden kost handenvol geld.

Kir zei dat hij met extra grofvuilophalingen de nood heeft proberen te lenigen. Hij besliste ook dit jaar om de bestaande containerparken zeven
dagen op zeven open te stellen. Maar de Brusselaars hebben dat blijkbaar nog niet door.

Demetskaai
Aan studies ondertussen geen gebrek. Zo leert een haalbaarheidsstudie van Leefmilieu Brussel dat een derde containerpark absoluut noodzakelijk is
om Anderlecht en Molenbeek beter te bedienen.

Uit die studie zijn ook een aantal terreinen naar voren gekomen, "maar daarvan zijn er al dadelijk een aantal ongeschikt gebleken," zegt Kir.

Een terrein aan de Fernand Demetskaai in Anderlecht lijkt nog het meest bruikbaar. Het is eigendom van het Brussels Gewest, ligt afgescheiden van
een woonwijk en is goed bereikbaar. Een maand geleden is een werkgroep opgezet voor een kosten-batenanalyse.

Het terrein wordt nu ingenomen door de dienst Wegwerkzaamheden van Mobiel Brussel. Die heeft in januari ten stelligste geweigerd om de terreinen te
verlaten.

Bij de Grondregie, die de terreinen beheert, zitten ze met de handen in het haar. "Het is een absolute hel geworden," klinkt het daar. "Iedereen wil tegenwoordig een terrein of een hangar aan het kanaal."

Vlinderakkoord
Volgens de studie van Leefmilieu Brussel volstaat een extra containerpark in Anderlecht overigens alleen als het Vlinderakkoord wordt uitgevoerd. Daarin staat dat de gemeentelijke containerparken door het Brussels Gewest moeten worden beheerd. Ze kunnen dan worden opengesteld voor iedereen.

Dat levert meteen zeven nieuwe containerparken in het Brusselse gewest op. Alleen liggen die onderhandelingen politiek gevoelig. Zo verliezen
de gemeenten een deel van hun dienstverlening aan de bevolking. Tegelijk kan die operatie Net Brussel veel geld kosten. Hierover loopt nog een andere
studie. Lukt de transfer niet, dan is een vierde gewestelijk containerpark nodig.

Brussels parlementslid Brigitte De Pauw (CD&V) dringt erop aan om voort te maken met die intern-Brusselse hervorming, zoals gestipuleerd in het Vlinderakkoord, "anders zal Brussel een lelijk fi guur slaan. En dat kunnen we ons echt niet veroorloven."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni