Brussel beent Vlaanderen bij als aantrekkelijke regio voor investeringen

© jonction.be
| Kantoortorens in de Noordwijk.

2018 was een recordjaar voor België op het vlak van buitenlandse investeringen. Uit de cijfers blijkt dat Brussel een grote sprong vooruit maakt en Vlaanderen bijna voorbij steekt qua aantrekkelijkheid voor investeerders. “Het merk Brussel krijgt internationale weerklank.”

Volgens de aantrekkelijkheidsbarometer van bedrijfsadviseur EY, het vroegere Ernst and Young, gaat de perceptie van Brussel er serieus op vooruit. Jarenlang werd Vlaanderen met voorsprong beschouwd als de meest aantrekkelijke regio van ons land om te investeren. Maar Vlaanderen gaat er in 2018 met tien procent op achteruit van 51 % in 2017 naar 40 % vandaag. Brussel wint al die punten en spring van 29 % naar 39 %. Opvallende cijfers gezien de dalende populariteit van Brussel in 2017.

Brexit

Volgens het rapport zou die sprong wijzen op een betere branding en het stijgende profiel van de hoofdstad. Dat nieuwe vertrouwen vertaalt zich ook in een aanzienlijke stijging van 65 % in reële investeringen in Brussel. Ondanks dat hoge percentage ligt het aantal jobs per investering met 2 per project wel vrij laag.

Bij EY zijn ze niet geschrokken van deze evolutie. “De stijging in investeringen vertaalt zich vooral in hoofdkwartieren en sales & marketingkantoren. Daarvoor is, zeker in een eerste fase, niet veel personeel nodig,” vertelt Christophe Ballegeer aan onze redactie. "De stijging is waarschijnlijk een direct gevolg van de Brexit, dat zien we ook aan het aantal investering vanuit het Verenigd Koninkrijk.”

Vlaanderen en Wallonië gaan er respectievelijk met 26 % en 9% op vooruit wat betreft de reële investeringen. Opvallend, Wallonië brengt ondanks de lage stijging wel het meest aantal jobs per investering naar de regio. Zij halen 39 jobs per investering binnen. “Wallonië trekt traditioneel meer industrie aan, waardoor er meer jobs bijkomen, vooral voor lager opgeleide werknemers.”

Het merk Brussel

Marie-Laure Moreau van EY vertelt aan de krant Le Soir dat de populariteit van België deels, maar niet volledig, te wijten is aan de dalende venootschapsbelasting. “Investeerders zien de moeite die België heeft gedaan. Maar België mag niet op haar lauweren rusten.”

Ballegeer gaat daarmee akkoord. "De regionale investeringsagentschappen werken beter samen. Het merk Brussel heeft nu internationale weerklank, maar het kan altijd beter. Wij raden de regio’s aan om beter samen te werken, maar ook - en vooral - meer in te zetten op mobiliteit en infrastructuur.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Oproep: Lees of reageer je wel eens op online comments, op nieuwssites of social media? Wil jij bijdragen aan een constructief online debat? Doe dan nu mee met het RHETORiC-onderzoek en ontvang een waardebon. Meer info en inschrijven.

Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?