Brussel keurt kilometerheffing voor vrachtwagens goed

© brusselnieuws.be
12/02/2015

De Brusselse regering heeft donderdag ingestemd met de invoering van een kilometerheffing voor vrachtwagens. Die treedt begin volgend jaar in werking. De tarieven zijn uitgewerkt om het vrachtwagens zoveel mogelijk uit de stad te weren. Volgens de transportsector zal er geen positief effect zijn op de files.

Het Eurovignet maakt volgend jaar plaats voor een kilometerheffing voor alle vrachtwagens van meer dan 3,5 ton. Hoe vervuilender de vrachtwagen, hoe meer die zal moeten betalen.

Daarnaast kiest het Gewest ervoor om het gebruik van gewestwegen en gemeentewegen extra te ontraden door op deze wegen respectievelijk een dubbel en een drievoudig tarief te hanteren. Dat laten minister-president Vervoort (PS) en de ministers Smet (Mobiliteit, SP.A), Vanhengel (Financiën, Open VLD) en Fremault (Milieu, CDH) weten in een persbericht.

Volgens eerste inschattingen zou dat op korte termijn kunnen leiden tot een daling van het aantal vrachtwagenkilometers op de Brusselse gewestwegen (-4 procent) en gemeentewegen (-14 procent). Dat moet helpen om de verkeersknoop te ontwarren.

"In tegenstelling tot Vlaanderen en Wallonië kiezen we er in Brussel bewust voor om het vrachtverkeer op gewest- en gemeentewegen duurder te maken", aldus Smet. "Alleen zo kunnen we vermijden dat vrachtwagens de stad doorkruisen om de kilometerheffing op de Grote Ring te ontlopen."

'Eerlijker belasten'

Volgens Vanhengel is het niet de bedoeling om meer te belasten maar wel eerlijker. "Forfaitaire heffingen zijn niet meer van deze tijd", klinkt het. "De veelgebruiker en/of vervuiler de rekening doen betalen is vele billijker. Zo willen we de sector aansporen om hun vrachtcapaciteit rationeler aan te wenden."

De maatregel zou ook een positieve impact moeten hebben op de luchtkwaliteit in de stad. "Het transport is de grootste bron van vervuiling in Brussel", zegt Fremault. "Door het verkeer van zware vrachtwagens te reguleren kunnen we de blootstelling aan vervuilende stoffen inperken."

De invoering van de kilometerheffing komt er na een akkoord tussen de drie gewesten. "Dit is het resultaat van een uitstekende samenwerking tussen de drie gewesten en het getuigt van een volwassen Belgisch federalisme dat ik steeds verdedigd heb", aldus Vervoort. "Dit sterkt mij in het streven naar de verdere uitbouw van de metropolitane gemeenschap."

'Geen enkel nut'
De transporteurs zijn niet tevreden met de beslissing. Voor hen moet er ook meteen een kilometerheffing voor auto's komen. "Men kondigt dit aan als een mobiliteitsmaatregel die de files gaat verminderen maar niets is minder waar", zegt Isabelle De Maegt van transportfederatie Febetra. "Als er al plaats zou vrijkomen zal die uiteraard worden ingenomen door de auto. Om de mobiliteit te verbeteren moet er dan ook een heffing komen voor vrachtwagens én auto's. Anders heeft het geen enkel nut."

De transporteurs vrezen ook dat hun vervoerskosten nu met 5 à 10 procent gaan stijgen. Ze zien geen andere uitweg dan het doorrekenen van die stijging aan de consument.

Vrijdag neemt ook de Vlaamse regering een beslissing over een kilometerheffing voor vrachtwagens, dus ook op de Ring rond Brussel. De Waalse regering heeft ook donderdag het licht op groen gezet.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni