Nog nooit waren er zoveel spoorlopers dan in de eerste zes maanden van 2016. Vorige week raakte bekend dat minister van Mobiliteit Bellot (MR) daarom een rechtstreekse boete wil invoeren voor wie nog op de sporen wordt betrapt. In Brussel worden de meeste mensen gesnapt: vorig jaar waren er 59 officiële meldingen, en dat is volgens Infrabel-woordvoerder Thomas Baeken slechts het topje van de ijsberg.

Wie vanaf 2017 betrapt wordt op spoorlopen, kan meteen een boete onder zijn neus krijgen. Het gaat om een nieuw systeem dat federaal minister van Mobiliteit François Bellot gaat invoeren. Agenten van de spoorwegpolitie en Securail zullen de administratieve boetes kunnen uitschrijven. Ze lijken sterk op de GAS-boetes die een gemeenteambtenaar kan opleggen.

Infrabel en de NMBS organiseren geregeld bewustmakingscampagnes rond de gevaren van spoorlopen. Steeds meer mensen lopen immers op, over of naast de sporen waar dat verboden is. 370 mensen werden officieel betrapt in de eerste helft van 2016. Maar dat is volgens Thomas Baeken van Infrabel slechts het topje van de ijsberg. “Ik vermoed dat het werkelijke cijfer vele tientallen malen hoger ligt.''

In de provincie Luxemburg werden 5 mensen betrapt, in Limburg 16 en in de provincie Antwerpen 42. Maar trieste koploper is toch Brussel, waar dit jaar 59 officiële meldingen zijn gedaan.

Veel pendelaars en veel sporen
''Dat Brussel zo hoog scoort, heeft verschillende redenen'', legt Baeken uit. ''Een van de twee grote groepen spoorlopers zijn de pendelaars, die vooral tijdens de ochtend- en avondspits illegaal de sporen kruisen om tijd te winnen. Heel veel mensen pendelen per trein naar Brussel. Daarnaast heeft de hoofdstad ook gewoon heel veel spoorinfrastructuur.''

Een tweede grote groep spoorlopers zijn de schoolgaande kinderen die zich vervelen tijdens vakantieperiodes. Ze gaan op het spoor lopen om stoer te doen, om het gevaar op te zoeken.

''Een rondvraag dit jaar bij meer dan 1.000 mensen leert dat de voornaamste reden waarom mensen illegaal over de sporen lopen, is omdat ze een kortere weg willen nemen (46%)'', zegt Baeken. ''Bijvoorbeeld omdat het parkeerterrein aan de overkant van het spoor ligt, en ze anders nog een tunnel of brug moeten nemen om er te raken. Uiteraard weegt dat niet op tegen het levensgevaar. Mensen schatten de snelheid van een aankomende trein vaak compleet verkeerd in.''

Naast alle menselijke leed zijn incidenten met spoorlopers ook een aanslag op de stiptheid van treinen, die bij een aanrijding vaak uren de sporen blokkeren.

Kapellekerk
Een bekende 'hotspot' voor spoorlopen is Brussel Kapellekerk. ''Daar steken mensen geregeld de Noord-Zuidverbinding over, het drukste spoorknooppunt van ons land'', zegt Baeken. ''Dat is je reinste waanzin, een beetje als de Brusselse Ring oversteken tijdens de spits.'' Infrabel investeerde daarom in hogere hekken en meer bewakingscamera's, en heeft de controles door de spoorwegpolitie en Securail opgevoerd.

Verder installeert de maatschappij in de komende jaren op een 70-tal plaatsen ook 'struikelmatten'. ''Dat zijn rubberen matten met daarop onregelmatige kegels die het normaal oversteken onmogelijk maken'', zegt Baeken.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving , Economie

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni