| Pascal Smet, Rudi Vervoort en Sven Gatz op de persconferentie van het nieuwe internationale merk BRUSSELS.

BRUSSELS moet hoofdstad aantrekkelijker maken in buitenland

© Belga
15/06/2023

De Brusselse regering, Brussel Stad en de private, publieke en academische sector hebben donderdagochtend het nieuwe internationale merk BRUSSELS gelanceerd om Brussel aantrekkelijker te maken in het buitenland. Het citymarketinginitiatief wil Brussel als stad van de perfecte imperfectie in de kijker zetten, klinkt het op de Brussels Urban Summit.

De bedoeling is om de Brusselse identiteit van non-conformisme, authenticiteit en zichzelf durven zijn naar het buitenland toe vertolken. "Brusselaars zijn optimisten die de chaos durven omarmen", aldus Jeremie Feinblatt van marketingconsultant Resonance. Het merk voorziet in een toolbox met een logo, lettertypes, kortom, een stijl voor ondernemers, creatievelingen, academici en andere geïnteresseerden.

Maar het is vooral "een manier van denken", zegt Feinblatt. "De Brusselaar is perfect imperfect, dat is het startidee." Feinblatts doel is om het internationale merk te laten wedijveren met stadsmerken als Londen, Amsterdam, Kopenhagen en Wenen.

"Ook Belgen onderschatten het belang van de hoofdstad. Vandaag lanceren we een merk om op basis van één narratief Brussel in binnen- en buitenland aantrekkelijker te maken", zegt Pascal Smet (one.brussels-Vooruit), Brussels staatssecretaris belast met Stedenbouw en Erfgoed, Europese en Internationale Betrekkingen en Buitenlandse Handel vanop de Brussels Urban Summit. Jaarlijks zal er 600.000 euro voor het nieuwe merk worden uitgetrokken. Het buitenlandse merk zal het binnenlandse merk .brussels niet vervangen, maar wel aanvullen, stipt Smet nog aan. "Deze stijl zal ook vrij en kosteloos te gebruiken zijn."

Perfectly Imperfect, slogan van BRUSSELS

| Perfectly Imperfect is de slogan van BRUSSELS.

'Verbrusseling is nu een troef'

"In België kijken we neer op Brussel, maar internationaal behoren we tot de top. We blijven een belangrijk merk voor dit land. In dit project is het belangrijk partnerschappen aan te gaan met de privésector. Niet alleen overheid, maar ook de bedrijfswereld is nodig om het imago van Brussel in het buitenland op te krikken", zegt Sven Gatz (Open VLD), Brussels minister belast met Financiën, Begroting, Openbaar Ambt, de Promotie van Meertaligheid en van het Imago van Brussel.

Brussels Burgemeester Philippe Close (PS) wijst erop dat "de verbrusseling lang een drama was, maar nu ook een troef is voor de stad".

Het project werd mee vormgegeven door de Vrije Universiteit Brussel (VUB) en de Brussels Enterprises Commerce and Industry (BECI). "Samen bouwen we aan gemeenschappelijke toekomst en dragen we bij tot de aantrekkelijkheid van deze stad", zegt Lynn Tytgat van weKONEKT.brussels (VUB, ULB, EhB), een academische organisatie die het stedelijk weefsel in Brussel wenst te versterken. "Zonder talenten kan je niets doen in een stad. Als dit project één iets voor elkaar heeft gekregen, dan is het wel aantonen dat de ondernemers in Brussel de Brusselse identiteit omarmen, samen met de publieke sector", zegt Annick Hernot, voorzitter van BECI.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni