Biowinkel Natural Corner van Aboudi Eissaoui in de Trapstraat.

Brusselse biowinkels krijgen het moeilijk: 'Ik vrees dat ik 2023 niet haal'

SD
02/08/2022

Coronajaren, de oorlog in Oekraïne, stijgende energieprijzen... Er zijn meer dan genoeg aanleidingen die het leven duurder maken. En dat hebben ook de biowinkels gemerkt. Duurzame voeding staat blijkbaar op steeds minder boodschappenlijstjes. “Het eerste waar mensen op besparen is voeding, en dus minder bio.”

Aboudi Eissaoui is al 14 jaar eigenaar van Natural Corner, een biowinkel in het centrum van Brussel, gelegen tussen Manneken Pis en de Kunstberg. Toch is juli 2022 de slechtste maand die de winkel ooit heeft gekend. "In een heel korte periode zagen we een daling van 30 à 50 procent omzet. Het is het eerste jaar dat de daling van de cijfers ons bijna verplicht om te sluiten, ik vrees dat ik 2023 niet haal" vertelt hij. "Ik ben bovendien ook maar een kleine winkel, ik doe alles zelf."

Maar niet alleen de kleine biowinkels gaan gebukt onder teruglopende inkomsten. The Barn Bio Market heeft vijf biowinkels in Brussel, en één in Antwerpen. Ook zij zagen een forse daling van de omzet van 20 procent tegenover de zomer van 2019, vertelt communicatiemanager Alice Louise. Gek genoeg zet die trend zich enkel door in Brussel en niet in Antwerpen. "In Antwerpen zien we een veel kleiner verschil tussen die twee jaren."

We zien een pak minder klanten en hebben meer uitgaven. En de oorlog in Oekraïne heeft het alleen maar verergerd.

Aboudi Eissaoui, eigenaar Natural Corner

"We zitten met de biosector in een moeilijke situatie," aldus Louise. Om de prijsstijgingen de kop in te drukken heeft The Barn zich beperkt tot een verhoging van de prijzen van maximaal 3 procent. "Het belangrijkste voor ons is dat duurzame voeding toegankelijk blijft. Maar, als we onze producenten goed willen betalen, en het betaalbaar willen blijven houden voor iedereen moesten we op zoek naar een oplossing."

Om die reden heeft The Barn gekozen om slechts een minimale keuze in het gamma aan te bieden. Zo is er slechts één soort spaghetti, één soort tomatenpasta of één soort wijn. "Omdat we slechts één soort hebben, kopen we grotere volumes en hebben we een groter prijsvoordeel."

Minder bio

Er zouden verschillende oorzaken aan de basis liggen waarom consumenten minder bio kopen. Niet alleen hebben de coronajaren ons koopgedrag veranderd, zegt Eissaoui, dan was er nog de oorlog in Oekraïne en de stijging van de energieprijzen. Dat alles heeft de koopkracht doen dalen, en die trend begint langzaam maar zeker door te sijpelen naar de biomarkt. “De oorlog in Oekraïne heeft het alleen maar verergerd,” zegt Eissaoui. “We zien een pak minder klanten en hebben meer uitgaven. Het eerste waar mensen op besparen is voeding, en dus minder bio.”

Louise van The Barn ziet nog een andere aanleiding. "We weten uit onderzoek dat mensen effectief minder koopkracht hebben sinds corona. Volgens mij is de dalende trend ook te linken aan de restaurants die weer open zijn, het sociaal leven dat terug in bloei is, en dus koken mensen minder. Maar het is moeilijk om een simpele verklaring te geven."

den_theepot2.png
© Google | Bioshop Den Theepot.

Bioshop Den Theepot, eveneens in het centrum van Brussel, houdt het hart vast voor wat nog moet komen. "We zien inderdaad minder klanten en sinds begin dit jaar zijn de prijzen aan het stijgen," zegt eigenaar Jozef Devillé. "Maar ik denk dat de grootste effecten zich nog gaan laten zien in de loop van de volgende maanden."

Volgens Devillé moet de situatie in een bredere context worden bekeken. "Eigenlijk is de voeding die wordt aangeboden in de supermarkt te goedkoop. Als boeren een normale prijs zouden krijgen voor de gewassen, zou voeding heel wat duurder zijn. Nu krijgen ze enorm veel subsidies."

Volgens experten moet er daarom beter gecommuniceerd worden over biovoeding. "De consument moet begrijpen dat bio een meerwaarde is voor iedereen en dat deze sector te maken heeft met milieu, volksgezondheid, waterkwaliteit en dierenwelzijn", zei Dominique Jacques, voorzitter van Unab, de nationale unie van Belgische agrobiologen maandag aan Le Soir. "We moeten op problemen anticiperen, zodat we er niet tegenaan lopen. En we moeten beter communiceren over biologisch", zei ook Philippe Grogna, directeur van BioWallonie.

Intussen blijft het bang afwachten voor de biowinkels. “Ik heb ministers aangesproken en om ondersteuning gevraagd, maar nog steeds geen antwoord gekregen. Onze sector heeft dringend een helpende hand nodig," zegt Eissaoui nog.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel, Samenleving, biowinkels, The Barn, conflict oekraïne rusland

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni