Brusselse handelaar krijgt les over Chinese gewoontes

SDS
© brusselnieuws.be
03/03/2015

Heet kokend water, en veel geduld: dat moet de handelaar die Chinese bezoekers wil lokken zeker in huis hebben. Brusselse winkeliers leren via vormingsprogramma “You will Love Chinese Shoppers” hoe ze met de groeiende groep Chinezen moeten omgaan, die hier vaak luxeproducten aanschaffen.

Chinese toeristen vormen een groeiende markt. Vorig jaar bezochten 120.000 Chinezen België: dat is 22 procent meer dan in 2013 en zelfs 40 procent meer dan in 2012.

Alle Chinezen in het buitenland gaven vorig jaar in het buitenland 169 miljard dollar uit. Meer dan de helft van dat geld besteden ze aan shoppen. Ze komen naar Europa voor luxeproducten als lederwaren, zijde en juwelen, zegt de woordvoerster van Brussels schepen van Handel Marion Lemesre (MR).

Lemesre wil dat Brusselse handelaars een graantje meepikken van die uitgaven en organiseert daarom drie sessies over klantvriendelijkheid, Chinese stijl.

“De Brusselaar kent de Chinese klant onvoldoende. Bied hun bijvoorbeeld een kopje kokend water aan”, zegt haar woordvoerster Odile Clément. “Het is een Chinese gewoonte om heet water te drinken en ze appreciëren het heel erg als je hun dat aanbiedt. Daarnaast is het belangrijk om veel vragen te stellen en heel geduldig te blijven bij Chinese clièntele.”

Cocktails, luxekleding en juwelen
Een dertigtal handelaren kwam opdagen voor de eerste les. “Dat gaat van de Crystal Bar in het Sofitel-hotel op de Louizalaan en uitbaters van City2 tot kledingboetiek Francis Ferent, ProxyDelhaize en luxejuwelier Tollet”, zegt Clement.

In de twee volgende sessies krijgen de winkeliers nog les over Chinese investeringen in Europa en de ontvangst van Chinese handelsdelegaties. Ook betalingswijzen en de tax-refund zullen aan bod komen.

Shoppingcenter Maasmechelen Village zal uitleg komen geven over de aanpassingen die het shoppingcentrum deed om Chinese klanten te ontvangen. Zo krijgen Chinese gasten op Chinees Nieuwjaar de rode enveloppe die Chinezen bij die gelegenheid traditioneel aan elkaar schenken. Daarnaast zijn er in de weekends in de Nieuwjaarsmaand februari Chinese hostessen aanwezig om vragen van toeristen te beantwoorden.

Het Brusselse vormingsprogramma wordt begin juni afgerond met een economische missie naar Sjanghai en Peking “om de Chinese realiteit met eigen ogen te zien”, de niche-touroperators te ontmoeten en Brussel als een 'cool luxury shopping destination' op de kaart te zetten.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad , Samenleving , Economie

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni