Burgemeester Jette: ‘Station mag geen zuiver commercieel project worden’

© Belgaimage
| Het treinstation van Jette.

Het Jetse gemeentebestuur wil voorkomen dat in het weldra leegstaande station van Jette een Delhaize of ander commercieel bedrijf zijn intrek neemt en zoekt daarom enkele verenigingen om samen een creatief project uit te werken.

Net als in een reeks andere Belgische stations gaat op het eind van dit jaar het loket dicht in het station van Jette aan het Kardinaal Mercierplein. Burgemeester Hervé Doyen (CDH) zou het liever anders zien, maar hij heeft naar eigen zeggen niets in de pap te brokken over deze beslissing van de NMBS. “Ik besef bovendien dat er nog maar weinig mensen gebruik maken van het loket. De meesten kopen hun treinticket tegenwoordig online of hebben een abonnement,” zegt hij.

Dat heeft wellicht ook met de beperkte openingsuren van het loket te maken: alleen ’s voormiddags op weekdagen. Doyen:”Ik heb de tijd nog gekend dat het station een echt station was, met een wachtzaal, een estaminet en verschillende loketten. Alles verdween geleidelijk. De loketten gingen eerst tijdens het weekend dicht, toen ’s namiddags.”

Volgens Doyen is het hele gebouw, op dat ene loket na, dus al jaren ongebruikt. “Op de verdiepingen gebeurt er niets, het dak lekt. Jammer voor een pand dat in het hart van de gemeente ligt.”

Het Jetse schepencollege is op dit moment dan ook vooral bekommerd om de toekomst van dit beschermde gebouw, dat weldra helemaal leeg staat. “Voor je het weet, wordt het gekraakt.”

Doyen stak zijn licht op bij eigenaar NMBS, die volgend jaar een ideeënoproep voor het gebouw wil lanceren. “Voor de NMBS ligt alles nog open, verkopen, verhuren, erfpacht, concessie. Maar de NMBS denkt natuurlijk in de eerste plaats commercieel. Straks trekt er nog een Delhaize of een grote brasserie in het station.”

Een zuiver commercieel bedrijf in dit bijzondere gebouw ziet het gemeentebestuur absoluut niet zitten. Daarom wil het een eigen plan naar voren schuiven. Doyen: “Het moet iets sympathieks worden, uitgebaat door verenigingen, iets waar heel de gemeente baat bij heeft, fietsreparatie bijvoorbeeld, in combinatie met alternatieve horeca en verkoop van treintickets. Dan wordt het multimodaal. Boven op de verdieping zou er een openbare digitale ruimte kunnen worden ingericht.”

Er is natuurlijk wel de financiële kwestie. Volgens Doyen is de NMBS bereid de gevel en het dak te renoveren. Maar ook de binnenkant moet helemaal opgeknapt worden. Doyen: “De gemeente zou eventueel bereid zijn om geld vrij te maken, maar we kunnen niet alles doen. Misschien wil de NMBS met ons samenwerken, de renovatiekosten delen bijvoorbeeld.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Lees meer over

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?