Menu

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni
Bus 47

Bus 47: zes passagiers en een biddende chauffeur

Killyan Dauvillé
© Brussel Deze Week
11/02/2015

Vijf jaar nadat het aantal bussen van Neder-Over-Heembeek naar het centrum van Brussel drastisch is ingeperkt, is de enige bus die naar De Brouckère rijdt altijd zo goed als leeg. De meeste Heembekenaren nemen premetro 3 naar het stadscentrum. Maar niet iedereen is tevreden met die dienstregeling.

De laatste tien jaar zijn er in Neder-Over-Heembeek zo’n 2.000 inwoners bij gekomen. En dat is heel veel voor de deelgemeente, die gelegen is tussen het kanaal, het koninklijk domein en Vlaanderen. Jarenlang was het een vergeten uithoek in het noordoosten van Brussel. Daardoor bleef het dorpse karakter lange tijd bewaard. Nu is er van dat dorpse karakter nog maar weinig te merken. Het sluipverkeer en de overvolle bussen blokkeren het dorpscentrum, waardoor er tussen zeven en negen uur ’s morgens veel drukte is. Zodra iedere automobilist uit het dorpscentrum is, keert de rust terug in Neder-Over-Heembeek.

Kou lijden
Alleen aan de bushaltes Peter Benoit en Zavelput valt er leven te bespeuren. Twee bussen rijden door het centrum van Neder-Over-Heembeek, bus 53 die naar het UZ in Jette rijdt en bus 47 die Heembeek verbindt met het station van Vilvoorde. Die laatste bus is trouwens de enige die naar het centrum van Brussel rijdt. Of beter gezegd: reed. Want sinds een paar jaar rijdt alleen nog tussen negen en vier om het halfuur een bus tot aan De Brouckère. Bus 47 rijdt niet meer tijdens de piekuren, omdat hij in het centrum altijd vastzit in het verkeer. Om in het centrum te geraken, moeten de Heembekenaren overstappen op premetro 3 aan de halte Heembeek.

Een van de Heembekenaren die niet tevreden zijn met de regeling van de MIVB is Odrey de Meijts van wijkcomité Heembeek Blijft!: “Oudere mensen willen niet overstappen op de premetro. Je komt aan in een ondergronds metrostation en dat vind ik nogal gevaarlijk. Daardoor gaan veel senioren niet meer naar het centrum.”

De bussen lopen vaak ook grote vertragingen op. Twee bussen richting het UZ volgen elkaar snel op, de volgende komt pas een kwartier later. Hetzelfde geldt voor bus 47A. Als je die twee bussen mist, moet je een kwartier kou lijden. Het gebeurt dus al eens dat er een man of tien een kwartier in de kou wachten op bus 47A richting Heembeek.

Op vijf minuutjes ben je aan de halte Heembeek. Daar stapt iedereen over op premetro 3 richting centrum. Slechts drie moedige reizigers wachten op bus 47. Onder hen een studente van het Collège la Fraternité. “Ik blijf wachten op de bus. Mijn gsm is eens gestolen op premetro 3 en vanaf toen wil ik er niet meer op. Het is stom dat ik daardoor niet meer de premetro neem, maar het is nu eenmaal zo. Ik moet lang wachten op de bus, maar dat heb ik er voor over,” zegt ze. Op de koop toe komt bus 47 een kwartier te laat aan. Er zitten slechts twee pendelaars op. Uiteindelijk vertrekt de buschauffeur met 6 passagiers naar het centrum.

In de bus hangt een affiche dat het eindpunt van de bus niet meer De Brouckère is, maar de halte IJzer. “De Lakensestraat is namelijk een eenrichtingsstraat geworden in het kader van het nieuwe circulatieplan en gaat dicht voor inkomend verkeer vanaf de Kleine Ring. Aan De Brouckère is er te weinig plaats voor een terminus. De Brouckère wordt wel nog steeds bediend, maar pas na een stilstand van twintig minuten aan de halte IJzer, die nu dus als terminus dient,” zegt An Van hamme, woordvoerster van de MIVB.

Bidden in de bus
Via de haltes Werkhuizenkaai, Masui en WTC rijdt de bus richting centrum. Onderweg stappen er slechts een handvol mensen de bus op en af. Na een halfuur komt de bus aan bij de terminus IJzer. Alle passagiers stappen af en gaan te voet verder of nemen de metro. De buschauffeur (niet de man op de foto, red.) doet de deuren van de bus toe en haalt zijn gebedskleed uit het handschoenenkastje. Hij vouwt het open en legt het in het midden van de bus. Hij gaat erop staan en begint te bidden. Na een paar verzen uit de Koran vouwt hij het gebedskleed weer op en moffelt hij het weg in het handschoenenkastje. “Ik weet dat er klachten waren over buschauffeurs die tijdens hun shift stopten met rijden om te bidden, maar ik hinder er niemand mee. Als er niemand in de bus zit, zie ik geen reden waarom ik niet zou bidden,” zegt hij.

De lege bus vertrekt zoals aangekondigd een twintigtal minuten later naar De Brouckère. De hele rit naar het centrum van Brussel duurt bijna een uur, terwijl er slechts zeven kilometer moet worden afgelegd. “Iedereen neemt premetro 3. Die legt het hele traject van De Brouckère tot aan de halte Heembeek af op slechts twintig minuten. Bus 47 naar het centrum zou beter afgeschaft worden,” besluit de buschauffeur.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Neder-Over-Heembeek , Samenleving