Menu

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni
Dirk De Clippeleir 1

Buurtcomité boos op beslissing Elsene: 'Stop deze onzinnige situatie'

© Brussel Deze Week
30/04/2014

De meeste openbare werken in Brussel verlopen trager dan gepland, maar het invoeren van de nieuwe verkeerssituatie in de Adolphe Buyllaan kon niet snel genoeg gebeuren, zegt buurtbewoner Dirk De Clippeleir. Twaalf dagen vroeger dan aangekondigd, werd het nieuwe verkeersplan ingevoerd.

Toch duurde het 10 jaar eer het Gewest, gemeente en MIVB het eens werden over een nieuw verkeersplan om het openbaar vervoer vlotter te laten doorstromen op het erg drukke kruispunt van de Adolphe Buyllaan en de Generaal Jacqueslaan. Op 13 juni 2013 werd door alle partijen een plan goedgekeurd, het zogenaamde plan zes. Helaas weigerde de gemeente Elsene dat plan te aanvaarden. Daarbij had het gemeentebestuur twee zaken voor ogen: er mocht het autoverkeer geen strobreed in de weg gelegd worden (en geen enkele parkeerplaats mocht sneuvelen) en de lokale handel mocht geen enkele vorm van last ondervinden.

Het compromis dat uiteindelijk is goedgekeurd (plan zes ‘light’) is een gedrocht: alle betrokkenen, MIVB, Brussel Mobiliteit, het Gewest en zelfs de gemeente Elsene zijn het over één punt eens: dit nieuwe plan heeft een dramatische impact op de leefbaarheid van de betrokken buurt. Vooral de Emile Banningstraat en de Elisastraat zijn het slachtoffer: alle verkeer dat naar Flagey en het centrum wil, moet nu door één van deze twee straten. Het gevolg is dat die twee tot nog toe rustige woonstraten veranderen in drukke verkeersaders, met alle negatieve gevolgen voor de leefbaarheid in deze smalle straten.

De politie van Elsene is vierkant tegen het plan en heeft gewaarschuwd voor de verkeerscatastrofe die er het gevolg van zal zijn. Met hun opmerkingen werd geen rekening gehouden. De voorzitter van de MIVB, meneer Beeckmans, bevestigt dat dit plan maar een beperkte oplossing is voor het openbaar vervoer en dat de impact op de leefbaarheid te groot is. Brussel Mobiliteit zegt ongelukkig te zijn met de oplossing maar kan niet anders dan ze uitvoeren. Waarom is er dan toch voor een slechte oplossing gekozen? Off the record geeft het Brussels Gewest toe dit verrotte dossier beu te zijn en liever een slechte dan geen oplossing te vinden.

Hemeltergend is dat met de buurt geen rekening wordt gehouden: onder het valse voorwendsel dat de impact gering is, is er geen buurtonderzoek of milieueffectenrapport gebeurd. Benieuwd hoe een rechtbank dat zal beoordelen.

Lokaal verkeer
Het resultaat: tijdens de spitsuren chaotische toestanden aan het kruispunt Buyl / Banning en Banning/Boondaal, deze week drie aanrijdingen tussen bus en tram, de wachttijd in de Emile Banning liep op tot vijftien minuten, dus boze claxonnerende chauffeurs, lange file op de Boondaalsesteenweg, en buiten de spitsuren te snel rijdende auto’s in straten die daar niet voor geschikt zijn.

De buurt, verenigd in een comité, heeft aan alle betrokken politici uitleg gevraagd. Van alle politici die bij dit dossier betrokken zijn, krijgen we te horen dat ze niet gelukkig zijn met de nieuwe situatie, maar dat zij niet verantwoordelijk zijn. Wie dan wel? De gemeente bij monde van toekomstig burgemeester Dufourny wast haar handen in onschuld, op het kabinet van minister Grouwels zegt men dat dit de enige politiek haalbare oplossing is. Nochtans is op de overlegcommissie van 19 juni 2013 het ‘zesde plan’ door alle partijen, behalve de gemeente Elsene, goedgekeurd. Dit – veel betere - plan voorzag onder andere in het verleggen van de bus- en tramhaltes naar een meer logische plek en een aparte rijbaan voor bus en tram. Maar de gemeente Elsene heeft dit plan dus geweigerd, naar we begrijpen om de handel ter wille te zijn. En dus werd er maar een ‘zesde plan light’ gecreëerd waar zowat iedereen ongelukkig mee is en waar de leefbaarheid van de buurt lichtzinnig voor wordt opgeofferd.

Leugen om bestwil
De buurtbewoners worden ondertussen zoet gehouden met de boodschap dat ‘het allemaal wel zal meevallen’ en dat het hier een testfase betreft die na zes maanden kan herzien worden. Dat laatste is een leugentje om bestwil. In het door Minister Madrane ondertekende besluit is geen sprake van een testfase. De beloofde maatregelen om aan automobilisten duidelijk te maken dat enkel lokaal verkeer de nieuwe route mag nemen, zijn er ondertussen ook niet gekomen.

Het buurtcomité vraagt dat aan deze onzinnige situatie snel een einde komt. We zijn voor beter openbaar vervoer maar we willen niet het slachtoffer zijn van het onvermogen van het Gewest en de gemeente om dit probleem op redelijke wijze op te lossen. We begrijpen dat er ook met de lokale handel rekening dient te worden gehouden maar de keuzes die gemaakt worden moeten in de eerste plaats het belang van een hele wijk dienen en niet dat van enkelen.

Wie ons wil steunen kan dat via: 14302.lapetition.be/


Dirk De Clippeleir, namens het buurtcomité.
Elsene

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Elsene , Samenleving , Opinie