Centraal Station barst stilaan uit zijn voegen
Bij de 70.000 reizigers die nu al elke dag aankomen in en vertrekken uit het Centraal Station, komt per jaar waarschijnlijk nog 4 procent bij. Door de dure brandstofprijzen en de klimaatinspanningen zullen mensen meer op de trein overstappen. En tijdens de spits zijn de zes huidige tunnels direct verzadigd, want er kunnen maar 96 treinen per uur door de kokers. Opstoppingen in Brussel hebben meteen effect op het hele land.
"Tijdens de ochtendspits, bijvoorbeeld, rijden er meer dan 90 treinen door de noord-zuidverbinding. Dat is echt de maximumcapaciteit. Bijna elke minuut stopt er een trein in Centraal, en stel dat er iets gebeurt, dan krijg je een sneeuwbaleffect, en dat kan natuurlijk vertraging veroorzaken. dat willen we ten allen tijde vermijden voor de reiziger," zegt Frédéric Petit van infrastructuurbeheerder Infrabel.
TransparantOm de jaarlijkse groei aan te kunnen, zullen dus nieuwe tunnels gebouwd moeten worden. Er zijn drie mogelijkheden: ofwel naast de zes bestaande tunnels, ofwel eronder, ofwel een combinatie. Bij die laatste optie wordt Brussel-Centraal dus een station met twee ondergrondse niveaus. Infrabel is geen specifiek voorstander van een van de oplossingen. Petit: "Alle betrokken partijen moeten samen aan tafel gaan, zodat een maatschappelijk draagvlak gecreëerd wordt. En we gaan kijken wat de beste technische oplossing is die bovendien zo goed mogelijk geïntegreerd wordt in de omgeving. Want je moet natuurlijk ook rekening houden met de omwonenden en dergelijke meer."
De noord-zuidverbinding, geopend in 1952, is een stukje zwarte geschiedenis van Brussel. Het project heeft heel het uitzicht van de hoofdstad veranderd. Vreest Petit niet voor vooroordelen bij de mensen? "Dat proberen we te vermijden door heel transparant te werk te gaan, zodat iedereen zijn zegje kan hebben. En door alle nieuwe technieken, en door een goede samenwerking met aandacht voor de omwonenden, is een nieuw drama iets wat we kunnen vermijden."
Luc Lallemand, topman van Infrabel, Lallemand nodigt de Stad Brussel, het Brussels Gewest, de NMBS, de NMBS-Holding, de MIVB en andere instanties uit om erover te discussiëren. Volgend jaar zou er een keuze gemaakt moeten zijn.
Alternatieven
De Brusselse Raad voor het Leefmilieu, Bral, vindt dat het debat over de uitbreiding opengetrokken De Brusselse Raad voor het Leefmilieu, Bral, vindt dat het debat over de uitbreiding opengetrokken moet worden. Want de geschatte 1 miljard euro zijn veel geld. Ben Bellekens: "Het is een dure operatie en een euro kan je maar een keer uitgeven, dus moet er goed bekeken worden of er alternatieven zijn, of de rest van het spoorwegnetwerk in Brussel niet beter benut zou kunnen worden. Ik denk dan meer bepaald aan de westelijke spoorlijn 28, aan de oostelijke spoorlijn, en dit tegen de achtergrond van de stedenbouwkundige ontwikkeling van Brussel."
Ook Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) vindt een uitbreiding van de tunnels voorbarig. Net als Bral wil hij eerst onderzoeken of de bestaande spoorlijnen beter gebruikt kunnen worden. Zo moeten er eerst en vooral geïnvesteerd worden in de oostelijke en westelijke spoorlijnen 26 en 28. "Het klopt dat Brussel Centraal een belangrijk station is, maar mensen kunnen hun gedragingen wel wijzigen," zegt Smet. "Het wordt nogal eens onderschat maar het Weststation gaan een van de belangrijkste vervoersknooppunten van Brussel worden. Je moet een stad op een andere manier durven bedenken en niet op een negentiende eeuwse manier. Ik vrees dat men nog altijd een beetje in dat negentiende eeuwse denken zit."
Lees meer over: Brussel-Stad , Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.