Centrale lanen: akkoord met Beliris

© Wikipedia

De Stad Brussel en Beliris zijn toch al tot een akkoord gekomen voor de heraanleg van de centrumlanen. Dat vernam brusselnieuws.be van burgemeester Yvan Mayeur (PS), die zo eerdere informatie van zijn kabinet corrigeert. Het circulatieplan voor de Vijfhoek laat wel nog op zich wachten.

Vier maanden na de voorstelling van het plan om een deel van de Anspachlaan autovrij te maken en het verkeer in de Vijfhoek te herbekijken, is dan toch enige vooruitgang geboekt in het dossier. Eerder deze week kreeg brusselnieuws.be op het kabinet van burgemeester Yvan Mayeur (PS) te horen dat de onderhandelingen met Beliris stroef lopen en langer aansleepten dan verwacht. Ondertussen blijkt die informatie echter achterhaald. 

"Blijkbaar was de informatie nog niet doorgesijpeld maar eind mei is wel degelijk een akkoord gesloten met Beliris", aldus de woordvoerder vrijdagavond. Het akkoord bestaat erin dat het ontwerpbureau SUM, dat meer dan een decennium geleden al eens plannen voor de centrumlanen maakte, op de toen opgebouwde expertise kan voortbouwen. Dat bespaart de Stad en geldschieter Beliris een lange aanbestedingsprocedure.

"SUM zal de komende maanden het project verder bestuderen en begin volgend jaar hopen we de vergunningsaanvraag in te dienen." Met het akkoord is een belangrijke stap gezet, maar het blijft de vraag of de ambitieuze timing die eerder was naar voor geschoven haalbaar blijft. In Brussel wordt voor een bouwaanvraag doorgaans een jaar uitgetrokken. De werf starten in de loop van 2015, zoals aangekondigd, wordt dus moeilijk.

Wachten op circulatieplan vertraagd
Ondertussen blijft het uitkijken naar de uitgewerkte versie van het circulatieplan, dat de verkeersstromen binnen de Vijfhoek in goede banen moet leiden. Het was eerder aangekondigd voor het voorjaar, maar het studiebureau is nog steeds niet geland, onder meer omdat het even moest wachten op gegevens van het Gewest. Volgens het kabinet van mobiliteitsschepen Els Ampe (Open VLD) hoeft dat de start van de werken volgend jaar echter niet in het gedrang te brengen.

Eind januari kondigde het voltallige schepencollege van de Stad Brussel aan dat er voor de Beurs een autovrij plein zal komen. In totaal moet de oppervlakte voorbehouden voor voetgangers in het centrum ook verdubbelen. Rond het vernieuwde hypercentrum zou een zogenaamde bestemmings- of parkeerlus komen, die het autoverkeer naar bestaande en nieuwe parkeergarages moet leiden.

Tegen die verkeerslus en extra garages protesteert de beweging Picnic The Streets zondag opnieuw op het Beursplein. De picknickers vrezen dat de huidige plannen meer auto's zullen aanzuigen naar de zone van de Vijfhoek die niet autovrij wordt.

Voetgangerszone Vijfhoek

Het centrum van Brussel kreeg midden 2016 een fikse uitbreiding van zijn voetgangerszone. De werken voor de heraanleg van de zone zijn nog altijd aan de gang.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?