Centrale lanen: twee fonteinen en twee fietsparkings

© Sum Project

Meer waterpartijen en meer fietsvoorzieningen. Het zijn de meest opmerkelijke aanpassingen aan de plannen voor de centrale lanen na het veelbesproken participatietraject. De plannen worden momenteel afgewerkt ter voorbereiding van de bouwaanvraag. [+simulatiebeelden]

Door het luide protest tegen de geplande ondergrondse parkings en het bij wijlen erg bitsige debat over de plaats van de auto in het stadscentrum, zouden we bijna vergeten dat er na jarenlang getalm eindelijk een concreet plan is voor de heraanleg van de Anspachlaan, De Brouckère- en het Beursplein. Momenteel wordt de vergunningsaanvraag voorbereid en in het voorjaar van 2016 zouden de werkzaamheden van start moeten gaan, vernam brusselnieuws.be.

De plannen, uitgewerkt door Sum Project en bgroup Greisch, zijn hier en daar nog bijgestuurd onder impuls van buurtbewoners. Zo komen er twee fonteinen in plaats van één. De waterpartijen zijn voor de Ortsstraat en het De Brouckèreplein. Ook is het aantal bomen in de zijstraten opgedreven en zijn er gesprekken opgestart over de toegankelijkheid voor mensen met een beperkte mobiliteit.

Daarnaast was er ook veel vraag naar fietsvoorzieningen. Daarom is het aantal geplande fietsnietjes verdrievoudigd tot 88 en komen er twee ondergrondse fietsparkings van elk 500 plaatsen. Die komen onder het Beursplein en onder het De Brouckèreplein. Echte fietspaden komen er dan weer niet op de Anspachlaan. "We kiezen voor een gedeelde ruimte op het midden van de boulevard", zegt Livia de Béthune van Sum. "Fietsers zullen er de ruimte delen met voetgangers, af en toe een doorrijdende taxi en leveringen in de ochtend. Uit berekeningen blijkt dat er voor de fietsdoorstroming enkel een probleem kan zijn op zaterdagnamiddag. Dan zullen fietsers zich desnoods stapvoets moeten verplaatsen of een alternatieve route zoeken als ze gehaast zijn." (lees verder onder het beeld)

© Sum Project

Langs de middenstrook komt aan weerszijden een zone met bomen, kleine tuintjes en plaats voor terrassen. Het groen zal bewaterd worden met het regenwater van de daken en voetpaden (vandaag moeten medewerkers van de Stad geregeld uitrukken om de plantenbakken water te geven). In deze zone komen ook lange houten zitbanken. Aan de uiteinden van de laan komen opnieuw wandelzones, zonder obstakels. De bestaande bloembakken verdwijnen en ook alle nutskasten gaan ondergronds. Voor de wegbedekking wordt gekoezn voor blauwe hardsteen in verschillende afwerkingen. (lees verder onder het beeld)

© Sum Project

De verschillende pleinen krijgen zoals eerder aangekondigd elk een thema. De Brouckère is opgevat als een agora, of onthaalplein. Bij de participatie was er vraag naar meer groen, maar dat bleek technisch niet haalbaar omwille van het premetrostation net onder het plein. Op de enige plaats waar het kan, komt wel een handvol forse bomen. Daarnaast is ook een plek voorbehouden voor een groot kunstwerk dat zichtbaar is vanaf de Anspach-, Jacqmain- en Maxlaan. Sum suggereert verder dat de Stad het Hotel Continental, het hoekgebouw tussen de Adolphe Max en Emile Jacqmainlanen, een publieke functie zou kunnen geven. "Momenteel huizen daar de kantoren van de Grondregie, maar als je er het vals plafond uithaalt krijg je een mooie ruimte om bijvoorbeeld een markt met eetstalletjes in te richten", zegt de Béthune. Het gebouw is eigendom van de Stad. (lees verder onder het beeld)

© Sum Project

Aan het begin van de Anspachlaan komt een lichtplafond om de schaalbreuk tussen de twee grote kantoorgebouwen en de omgeving te verzachten. 

Het Beursplein (zie foto bovenaan het artikel) is opgevat als stadstheater, een plein waar allerlei georganiseerde of geïmproviseerde evenementen kunnen plaats vinden, gebruik makend van de trappen van het Beursgebouw. In de Mausstraat komt een bloemenmarkt. (lees verder onder het beeld)

© Sum Project

Het Fontainasplein ten slotte moet een groene stadstuin of square worden, die de Anspachlaan en de Sint-Jacobswijk verbindt met de Anneessenswijk en het Fontainaspark. 

© Sum Project

Nieuwe centrale lanen

Het Beursplein wordt helemaal autovrij en de voetgangerszone in het centrum wordt de komende jaren dubbel zo groot. Dat heeft het Brussels schepencollege beslist. Om de binnenstad bereikbaar te houden komen er extra ondergrondse parkings en een parkeerroute. De werken, die in 2015 zouden beginnen, moeten het centrum een nieuw elan geven.
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?