Commercieel conflict zorgt voor lege rekken aan Bloemenhofplein

Godfried Roelant
© BRUZZ
08/05/2017

De rekken van de Proxy Delhaize aan het Bloemenhofplein worden al een tijdje niet meer aangevuld. Bij Delhaize geven ze toe dat er een commerciële twist speelt met de franchisehouder. Marketingspecialist Gino Van Ossel: “Zelfs bij een conflict, blijven leveringen normaal gezien gewoon doorgaan. Deze situatie is dus zeker uitzonderlijk te noemen.”

Wie de laatste maand boodschappen wilde doen in de Proxy Delhaize aan het Bloemenhofplein, zal zijn winkelkar maar moeilijk hebben kunnen vullen. De rekken zijn al een maand zo goed als leeg en daar lijkt voorlopig ook niet veel verandering in te komen.

‘Commercieel conflict’
Bij Delhaize zijn ze op de hoogte van de situatie en bevestigen ze dat er een commercieel conflict speelt met de franchisehouder. “Er heerst inderdaad onenigheid met de uitbater”, aldus Roel Dekelver van Delhaize.

“We hopen dat we zo snel mogelijk een oplossing kunnen vinden zodat de klanten weer op de vertrouwde manier hun boodschappen kunnen doen. Meer kunnen we daar nu evenwel niet over kwijt.”

‘Hoogst uitzonderlijk’
Marketingspecialist Gino Van Ossel heeft dit nog niet veel meegemaakt. “In België krijgt een franchisehouder in het algemeen heel wat vrijheid om zelf zijn eigen accenten te leggen. Wanneer er zich dan toch een probleem voordoet, wordt dit bijna altijd in onderling overleg opgelost.”

“Het is dus hoogst uitzonderlijk dat de rekken bij een commercieel dispuut niet meer aangevuld worden. Zelfs in Nederland, waar een uitbater een pak minder vrijheid geniet en er zich bijgevolg veel vaker conflicten voordoen, blijven de leveringen gewoon doorgaan.”

‘Geen voorbarige conclusies’
Over de mogelijke oorzaken van deze uitzonderlijke escalatie, kijkt Van Ossel zowel naar werkgever als werknemer. “Ofwel weigert de winkelier nog bestellingen te plaatsen bij Delhaize, ofwel heeft de supermarkt redenen om leveringen niet meer toe te staan.”

“Zo zou het bijvoorbeeld kunnen dat de franchisehouder zich niet kan vinden in centraal opgelegde promoties, of dat de winkel kampt met achterstallige betalingen waardoor Delhaize de beslissing neemt om de toevoer van goederen voorlopig af te snijden. Toch wil ik zeker geen voorbarige conclusies trekken.”

‘1001 redenen’
Ook Luc Ardies van werkgeversorganisatie Unizo blijft voorzichtig. “Er zijn 1001 redenen te verzinnen die kunnen leiden tot een aanvaring tussen beide partijen.”

“Franchisehouders beschikken normaal gezien over een leverancierskrediet van een maand. Dat wil zeggen dat bij financiële moeilijkheden de leveringen nog zeker een maand blijven doorgaan.”

“Daarna worden er aanmaningen verstuurd en volgt er een gesprek tussen beide actoren. Meestal komt het echter zover niet, wat zou kunnen wijzen dat het hier gaat om problemen van structurele aard. Al is dat natuurlijk absoluut niet met zekerheid te zeggen.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad, Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni