Reportage

Creatieve marathon ‘Make A Mark’ maakt Brussel opnieuw ‘een beetje beter’

Ellen Debackere
© BRUZZ
20/03/2023

Zaterdag streek de creatieve marathon ‘Make a Mark Brussels’ opnieuw neer in Brussel. Tien organisaties uit de Brusselse socialprofitsector en een heleboel mensen uit de creatieve wereld zaten twaalf uur samen en dat leidde tot verrassende creaties. “Wij schenken één dag aan de mensen die dagelijks moeilijke problemen oplossen.”

Het was al voor de vijfde maal dat interieurarchitecte en creative activist Gwen Dubois de creatieve marathon ‘Make a Mark Brussels’ in goede banen leidde. “Het doel is eenvoudig,” vertelt de 41-jarige initiatiefneemster uit Jette aan BRUZZ, wanneer we haar opzoeken tijdens het evenement in Muntpunt. “Brussel een beetje beter maken.”

En dat doet ze op een bijzondere manier. Een vijftal jaar geleden ontdekte ze op het internet het Amerikaanse concept ‘Make a Mark’, waarbij mensen uit de socialprofitsector gekoppeld worden aan mensen uit de creatieve sector: ontwerpers, ontwikkelaars, illustrators, fotografen en meer.

gwen dubois.jpeg

| Gwen Dubois van Make a Mark

“Het idee erachter is dat mensen uit de socialprofitsector elke dag heel belangrijke problemen proberen op te lossen, maar dat hun organisaties vaak bemand worden door vrijwilligers. Hun werk verdient het beste ontwerp en de beste marketing, maar daar hebben ze doorgaans de tijd of middelen niet voor.”

Dat idee zou ook Brussel vooruit kunnen helpen, dacht Dubois. Dus startte ze vijf jaar geleden met het samenbrengen van Brusselse sociaal geëngageerde organisaties enerzijds, en creatievelingen anderzijds. Een dag lang werken de creatievelingen – die elkaar voordien doorgaans niet kennen – in teamverband aan oplossingen die de sociale organisaties beter in de markt zouden kunnen zetten. “Wij schenken daarom één dag aan de mensen die dagelijks moeilijke problemen oplossen. En dat met de steun van Muntpunt en de VGC,” aldus Dubois.

De ‘Makers’

Maar wat zit erin voor de zogenaamde ‘Makers’, de creatievelingen die een dag lang hun tijd en talenten schenken aan de Brusselse sociale organisaties? “Wij doen het voor de karmapunten,” lacht Eric, die al voor de vierde maal deelneemt aan ‘Make a Mark Brussels’, wanneer we hem ontmoeten in een hoekje in Muntpunt.

team camping 58 .jpeg

| Drie collega's werken aan het project Camping 58

Samen met zijn collega’s Kenny en Thomas van designstudio ‘WeWantMore’ werkt hij aan een nieuw concept voor Camping 58, een ‘slow-travel’-camping in de schaduw van het Atomium. “Nee, het voelt eigenlijk echt heel goed om voor een vereniging met een hoge relevantie te werken,” zegt het team. “Wij werken heel vaak voor commerciële projecten, wat niet altijd in lijn ligt met onze eigen visie.”

“Vandaag kunnen we onze skills eindelijk eens toepassen op iets wat verandering kan teweegbrengen. We werken hier samen aan projecten die vaak het geld niet hebben om designers in te huren. Het is wel een uitdaging: normaal werken we met een uitgebreide briefing en hebben we veel meer tijd, maar we hopen straks iets te kunnen afleveren waar Camping 58 tevreden mee is.”

Magie

Ook de ‘Makers’ die samengebracht werden rond het project ‘Baob Brussels’ zijn hard aan het werk wanneer we hen treffen op zaterdagnamiddag. De groep creatievelingen had elkaar voordien nog niet ontmoet. “Baob ondersteunt vrouwen die na een zware ziekte proberen om opnieuw actief deel te nemen aan het leven,” vertellen de jonge vrouwen. “Wij zijn een groepje van drie designers en een communicatiespecialist en we proberen Baob vandaag eigenlijk een grafische identiteit mee te geven.”

boab.jpeg

| Vier creatieve experten werken aan het project Baob Brussels

“Baob is immers een Brusselse groep met veel passie, maar nog niet zoveel visie over hoe die passie in goede banen te leiden,” klinkt het. “Daar proberen wij aan bij te dragen vandaag. Het is een uitdaging, maar het ligt wel in het verlengde van onze expertise. Wat we hier in twaalf uur doen, daar krijgen we echter normaal drie maanden voor.”

“Waarom we meedoen? Om de magie. De sociale organisaties proberen iets goeds te doen en het is heel fijn om daaraan bij te kunnen dragen. Je kan je job echt eens op een andere manier uitoefenen. Ook het feit dat je zoveel gelijkgezinde mensen leert kennen, is heel fijn.”

Wonderen

Voor Feraye Ozyurek (22) is het evenmin de eerste keer dat ze meedoet aan ‘Make a Mark’. “Ik ben hier in oktober 2021 begonnen als student omdat mijn docent had verteld dat hier in een recordtijd van een achttal uren wonderen worden verricht,” vertelt de vlotte Limburgse die als copywriter en als journaliste voor Het Belang van Limburg aan de slag is. “Ik vond het de eerste keer heel overweldigend, maar ben sindsdien voor elke editie teruggekeerd.”

Vandaag werkt Ozyurek samen met haar teamgenoten aan nieuwe ideeën voor Cinemaximiliaan, een Brussels platform dat cinema en cultuur wil delen met mensen die in het proces zitten van een asielaanvraag, en dat mensen vooral samen wil brengen. “Wij willen allerlei zaken voor hen doen vandaag,” legt Ozyurek uit.

bc173249-20230318143348-01.jpeg

| Voor Feraye Ozyurek is het niet de eerste keer dat ze meedoet aan ‘Make a Mark’

“Wij willen bijvoorbeeld onder andere hun website verbeteren, waarbij ik het schrijfgedeelte op mij neem en mijn collega’s het grafische aspect aanpakken. Het is een uitdaging om alles op een korte tijd klaar te krijgen, maar ik haal er ontzettend veel voldoening uit. We worden als het ware echt een community, zelfs een hechte vriendengroep, en tegelijkertijd worden we hier heel goed gesoigneerd door de initiatiefnemers. Ik hoop dan ook dat het idee ooit zal overwaaien naar Limburg.”

“Ik hoop echt dat onze organisatie iets zal hebben aan wat we vandaag doen en ben ook benieuwd naar wat alle andere collega’s aan het doen zijn. Ik stond telkens al versteld van de creativiteit die hier aanwezig is.”

Veerkracht

Dat er aan creativiteit geen gebrek was die zaterdag in Muntpunt, wordt helemaal duidelijk tijdens de presentaties dezelfde avond in de Beursschouwburg. Dat geen enkele groep zich aan de vooropgestelde drie minuten presentatie weet te houden, wordt hen door het aanwezige publiek ruimschoots vergeven bij het aanschouwen van de creaties die in slechts enkele uren tijd werden gemaakt.

Wanneer de groep rond Baob Brussels het nieuwe logo toont voor de organisatie, horen we overal in het publiek ‘wow’ en ‘waauw’ weerklinken. Wanneer ze tonen dat ze ook een communicatieplan van meer dan zeven pagina’s opstelden en een kleurenpalet ontwikkelden, was de standaard gezet.

"Als je alles wat hier gecreëerd wordt, in geld zou uitdrukken, is het gewoonweg onbetaalbaar. "

Gwen Dubois van Make a Mark

Geen enkele groep van Makers moest evenwel onderdoen voor elkaar. De groep rond Pigment vzw vertaalde de missie in een elevator pitch, stelde een nieuw logo op en werkte een uitgekiend plan uit rond het gebruik van sociale media. Het team rond Diogenes vzw vertaalde de expertise die aanwezig was bij de daklozenorganisatie in boodschappen die ook door een breed publiek zouden worden verstaan. En de Makers rond de groep Belgium Kitchen – dat doorgaans achter de kookpotten staat voor mensen op straat – ontwikkelden een tot de verbeelding sprekend logo waarbij handjes een kookpot omhelzen.

En wat nu? “Na de marathon vragen we in principe niets meer van de Makers die al zoveel hebben gegeven,” zegt initiatiefneemster Dubois. “Maar we merken vaak dat het hierbij niet stopt. Sommigen gaan verder met hun nieuwe kennissen en starten nieuwe projecten op. We zien dat dit initiatief veel mensen bij elkaar brengt en de stad net dat extra beetje veerkrachtiger maakt. Als je alles wat hier gecreëerd wordt, in geld zou uitdrukken, is het gewoonweg onbetaalbaar. Het feit dat mensen hieraan mee willen werken, betekent ontzettend veel. Het levert zoveel liefde op.”

Brussel Helpt zoekt goede doel

'Brussel Helpt' is de jaarlijkse solidariteitsactie van BRUZZ in samenwerking met haar Brusselse partners.

Voor de editie van 2023 zijn we op zoek naar een nieuwe organisatie om ons voor in te zetten.

Heb jij een suggestie voor een goed doel? Laat het ons weten voor 15 mei.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni