Brussels parlementslid Brigitte De Pauw (CD&V) pleit ervoor om Villo ook in de Rand in te voeren. In Brussel moet het fietsdeelsysteem dan weer meer pendelaars aanspreken.

Iets meer dan de helft van de arbeidsplaatsen in Brussel wordt ingenomen door personen die niet in het gewest wonen. “En de meerderheid van hen komt met de auto”, zegt De Pauw.

Om pendelaars te overtuigen hun auto thuis te laten, wil De Pauwe het Villo-systeem uitbreiden tot in Vlaanderen. “Bijvoorbeeld aan grote mobiliteitsknooppunten, zoals GEN-stations, metrostations, haltes langs de toekomstige tramlijnen en zelfs aan de opstapplaatsen van de Waterbus langs het kanaal”, zegt ze.

Ook Tom Dehaene, CD&V-gedeputeerde voor Mobiliteit bij de provincie Vlaams-Brabant, is gewonnen voor het idee. “Het fietsgebruik voor korte afstanden ligt in de Rand veel lager dan in de rest van Vlaanderen”, zegt hij. “Het is bewezen in het buitenland dat voor de zogenaamde ‘last 5 miles’ naar het werk de fiets het beste vervoermiddel kan zijn. Ook deelfietsen zoals Villo passen in dat verhaal.”

Villo-uitbater JC Decaux liet in het verleden al weten dat ze niet meteen plannen heeft in de Rand, het uitbaten van stations daar zou (nog) niet rendabel zijn.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Lees ook

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni