Deal is rond: Lufthansa neemt Brussels Airlines over

© Brussels Airlines

Er is een akkoord bereikt over de overname van Brussels Airlines door de Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa. Dat bevestigt Geert Sciot, de woordvoerder van Brussels Airlines, woensdag. "Het personeel zal morgenvoormiddag worden ingelicht", luidt het. Volgens luchtvaarteconoom Eddy Van de Voorde van de Universiteit Antwerpen stond de overname "in de sterren geschreven"

Lufthansa heeft sinds eind juni 2009 al 45 procent in handen van SN Airholding, de moedermaatschappij van Brussels Airlines. Eind september raakte bekend dat het ook de overige 55 procent aandelen wilde overnemen. Dinsdagavond gaven de aandeelhouders groen licht, waardoor de deal nu rond is. "Meer details zullen morgen/donderdag worden gegeven tijdens een persconferentie met de voorzitter van SN Airholding Etienne Davignon, de directie van Brussels Airlines en de CEO van Lufthansa", zegt Sciot. 

In de sterren geschreven
Volgens luchtvaarteconoom Eddy Van de Voorde van de Universiteit Antwerpen stond de overname "in de sterren geschreven". "Het had een probleem geweest, mocht de deal niet zijn doorgegaan. Alle signalen waren gunstig", steekt Van de Voorde van wal. Hij ziet in de overname vooral twee positieve punten.

"Ten eerste is de overname een bevestiging van het knappe parcours dat Brussels Airlines heeft afgelegd", zegt de luchtvaarteconoom. "Vorig jaar waren er voor het eerst sinds lang weer zwarte cijfers en dat de overname er nu komt, bewijst dat de cijfers voor dit jaar ook goed zijn, ondanks de aanslag op de luchthaven van Zaventem."

Ten tweede is deze overname "absoluut noodzakelijk" voor Brussels Airlines om een "quantum leap" te maken, luidt het. "Om door te groeien en obstakels te overwinnen, is een netwerk nodig. Dat hadden ze nu al enigszins met de Star Alliance, maar uit de Lufthansa-groep zullen ze nog meer voordelen halen."

Merknaam blijft
Het akkoord met Lufthansa zou onder meer bepalen dat de merknaam Brussels Airlines nog minstens twee jaar wordt behouden. "Ik heb altijd aangegeven dat het belangrijk is dat de brand name werd behouden. Een integratie in Eurowings zou geen goed idee zijn, want die merknaam is in België helemaal niet bekend", zegt Van de Voorde. Hij ziet die termijn van twee jaar dan ook eerder als iets symbolisch. "Hoe ik dat interpreteer, is dat het management van Brussels Airlines binnen die periode moet aantonen wat zij en de merknaam waard zijn."

Van de Voorde veest overigens niet meteen voor banenverlies bij Brussels Airlines. "Er is enkele jaren geleden al een herstructurering geweest en die heeft resultaten opgeleverd. Nu is het niet de bedoeling om te snoeien, maar wel om verder te groeien."

De overname door Lufthansa zal trouwens niet alleen voordelig zijn voor Brussels Airlines, maar ook voor de luchthaven van Zaventem. "Brussels Airport heeft er alle belang bij om over een grote nationale carrier te beschikken. De luchthaven zal dus ook de vruchten plukken van deze deal."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees meer over
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?