Interview

Dena Vahdani en Eva Kamanda: 'Opgroeien in dezelfde stad geeft een klik'

Michaël Bellon
© BRUZZ
01/02/2023
© Saskia Vanderstichele | Eva Kamanda en Dena Vahdani: “We vullen elkaars zinnen aan en zitten inhoudelijk op dezelfde golflengte, ook los van het werk.”

Jan Jaap op Zondag is de nieuwe komische latenightshow die sinds 15 januari te zien is op Play4. Door de inbreng van twee Brusselse sidekicks in het programma is het op zondag voortaan ook een beetje de Eva en Dena Show.

Wie zijn Eva Kamanda en Dena Vahdani?

Eva Kamanda

  • Geboren in 1991
  • Schreef samen met Kristof Bohez het boek Een verzwegen leven. Onze Congolese geschiedenis in België
  • Speelde als actrice in tal van kortfilms en series, is momenteel te zien in de telenovelle Lisa en binnenkort in de webreeks Liefdestips aan mezelf
  • Woont in Jette

Dena Vahdani

  • Geboren in Elsene, woont er nog altijd
  • Begon eind 2016 met standupcomedy
  • Won verschillende prijzen op humorfestivals
  • Brengt haar avondvullende show Warrior Princess zowel in het Nederlands als in het Frans

Na Brussel maakt ook de rest van Vlaanderen de komende weken en maanden nader kennis met Dena Vahdani en Eva Kamanda, pas benoemd tot sidekicks in de ambitieuze latenightshow van stand-upcomedian en televisiemaker Jan Jaap van der Wal. Toch zijn de comédienne en de actrice nog altijd heel gewoon en bescheiden. En hoewel ze nu bijna dagelijks naar Antwerpen moeten om grappen te schrijven en filmpjes te maken, blijven de twee nog altijd overtuigde ambassadeurs van de 'gestructureerde chaos' van onze hoofdstad, waar ze desgewenst “in hun pyjama zouden kunnen rondlopen zonder dat het iemand kan schelen”. De twee lachende praatvaren zijn ook meteen heel goede vriendinnen geworden.

Kenden jullie elkaar misschien al van voor de voorbereidingen voor dit programma?
Eva Kamanda: Nee, maar de klik tussen ons was er al heel snel. We hebben elkaar voor het eerst gezien toen we iets gingen drinken met Jan Jaap en redacteur Janne Smeets in een te hippe koffiebar in Antwerpen.
Dena Vahdani: Ik kreeg toen een slechte koffie waar we te lang op hebben moeten wachten (Lacht). Toen ik Eva zag, had ik maar een split second nodig om te zien dat ik haar graag had. Het is echt een geval van sorority. We zijn gevoelig voor dezelfde topics. En willen dat alles wat we maken en zeggen rekening houdt met …
Kamanda: … bepaalde zaken die aandacht verdienen, zoals feminisme en antiracisme. Wat ik ook heel fijn vind, is dat we allebei kwetsbaar durven te zijn en dat durven uit te spreken. Ook dat we een achtergrond hebben die niet-Belgisch is, zorgt diep van binnen voor een connectie. Ik kan bij Dena mezelf zijn. Er is geen concurrentiestrijd. We vullen elkaars zinnen aan en zitten inhoudelijk op dezelfde golflengte, ook los van het werk.

Vahdani: Ook de Brusselse achtergrond die we delen, speelt daarbij een belangrijke rol. Ik voel dat ze mijn leefwereld kent en denkt zoals ik. Opgroeien in dezelfde stad geeft een klik. Dat voel ik ook als ik in Brussel optreed: dat publiek begrijpt mij. We hebben dezelfde referenties. Ook de tweetaligheid bindt ons: de helft van een conversatie met Eva verloopt soms in het Frans.
Kamanda: Dat leidt tot grappige toestanden op de redactie. De Vlamingen waren plots ongerust dat we over hen aan het roddelen waren. We hadden niet eens door wat ze bedoelden, omdat we zelf niet in de gaten hadden dat we Frans aan het praten waren.
Vahdani: ​​​​​​​Hey, t'inquiète ...! Respire! (Lacht)

1830 Eva Kamanda en Dena Vahdani 4
© Saskia Vanderstichele | Eva Kamanda (rechts naast Dena Vahdani): "Wat ik heel fijn vind, is dat we allebei kwetsbaar durven te zijn en dat durven uit te spreken. Ook dat we een achtergrond hebben die niet-Belgisch is, zorgt diep van binnen voor een connectie."

Jan Jaap op Zondag moet wel een groot Vlaams publiek aanspreken. Kan je dan iets met die Brusselse achtergrond?
Kamanda: Waarom zou dat niet kunnen? Ik heb lang achter de schermen gewerkt bij de televisie, en Brussel wordt daar altijd gezien als een soort no man's land. Als een aparte entiteit waar je vooral niet moet komen of niets over moet brengen. Terwijl ik als Brussels kind wel naar Vlaamse televisie keek. Waarom gaat het maar in één richting? Hier zijn zoveel interessante mensen en onderwerpen te vinden!
Vahdani: Ik had het er nog over met mijn vriendin dat er weinig Nederlandstalige Brusselse vertegenwoordiging is op tv. Van mij zeggen ze dat ik zowel in Vlaanderen als in 'Wallonië' optreed, terwijl ik mijn show vooral in Brussel speel. Hallo!? Waar blijft Brussel? Maar Bruxelles arrive

Kamanda: We zouden een late night over Brussel moeten maken met ons als host!
Vahdani: ​​​​​​​Bij deze wat promo voor de Eva en Dena Show in 2024! (Lacht)

Euh, Jan Jaap heeft met zijn programma plannen op de lánge termijn. En jullie zijn alvast wél exponenten van het genderevenwicht dat dit programma kenmerkt, want ook de regisseur en een aantal redacteurs en schrijvers zijn vrouwen.
Vahdani: Een goede zaak, maar we leven ook in 2023, dus it's about damn time. Het is leuk dat onze affiche op Play Zuid naast die van Gert Verhulst hangt. Het begint dus evenwichtiger te worden.
Kamanda: ​​​​​​​In de tv-wereld is zo'n evenwicht tussen mannen en vrouwen nog altijd zeer weinig het geval. Net zoals andere instanties in de maatschappij zijn productiehuizen vaak witte mannenbastions. Er zijn nog drempels te overwinnen, maar over dit programma is wel goed nagedacht. Het is het meest diverse team waar ik al heb ingezeten.

“Ik heb lang achter de schermen gewerkt bij de televisie, en Brussel wordt daar altijd gezien als een soort no man’s land”

Eva Kamanda, actrice

Actrice Eva Kamanda

Wat voor concrete gevolgen hebben die onevenwichten?
Vahdani: Dat wat je op televisie ziet de realiteit vaak niet kan weerspiegelen. Als je als tv-maker functioneert in een groep van mensen die allemaal op jou lijken, verhindert je dat ook om breder te denken.
Kamanda: ​​​​​​​Wat al vaker is aangehaald: een vrouw merkt soms dat er niet echt naar haar wordt geluisterd wanneer ze in een brainstorm een idee lanceert, een mening geeft of iets probeert door te drukken. Terwijl een man die een kwartier later hetzelfde zegt wel enthousiast onthaald wordt. Ook al zijn de tijden aan het veranderen, het zit nog altijd in ons systeem dat een (witte) man wat sneller gelijk krijgt dan een vrouw (van kleur).

Merken jullie bij mensen uit jullie omgeving dat ze niet naar de Vlaamse televisie kijken omdat ze er weinig bij voelen?
Kamanda: Natuurlijk. Ik ken bijvoorbeeld veel mensen van kleur die niet naar de Vlaamse televisie kijken. Ikzelf kijk ook minder dan sommige van mijn witte vrienden. Als je jezelf niet kan herkennen in iemand op het scherm, als je verhalen niet worden verteld, of als er geen rekening mee wordt gehouden, then why bother? Ik hoorde onlangs van een make-upartieste van een reeks waarin ik speel, dat een andere, wat jongere actrice van kleur blij was toen ze had ontdekt dat ik ook meespeelde. Het is tof dat iemand die op jou lijkt meedoet.

1830 Eva Kamanda en Dena Vahdani 3
© Saskia Vanderstichele | Dena Vahdani (rechts naast Eva Kamanda): "Ik voel dat ze mijn leefwereld kent en denkt zoals ik. Dat voel ik ook als ik in Brussel optreed: dat publiek begrijpt mij. We hebben dezelfde referenties. Ook de tweetaligheid bindt ons: de helft van een conversatie met Eva verloopt soms in het Frans."

Welke programma's en hosts zijn voor jullie voorbeelden voor wat jullie willen doen? De Ideale Wereld?
Kamanda: Ik heb de voorbije jaren heel veel clips en sketches uit De Ideale Wereld bekeken via de socials, maar ik was niet de trouwste lineaire kijker. Sorry Jan Jaap!
Vahdani: ​​​​​​​Ik vond het wel een van de beste programma's op de Vlaamse tv op het vlak van comedy. Zelf ben ik geobsedeerd door Saturday Night Live, al is dat geen echte latenightshow. Arjen Lubach heeft een aantal items gemaakt over Iran die ik heel goed vond, maar ook old school hosts als Conan O'Brien, of zelfs de shows van Jimmy Fallon of Jimmy Kimmel, die wat minder emotioneel geladen zijn, zijn shows die me zin hebben gegeven om stand-upcomedian te worden.
Kamanda: ​​​​​​​Een programma als Saturday Night Live is natuurlijk een droom om aan mee te doen, ook als acteur. Er is ook The Daily Show, al is het jammer dat Trevor Noah weg is, of Le Late met Alain Chabat.

Soms zien en zeggen de hosts de zaken scherper en helderder dan eender welke politicus, journalist of commentator.
Kamanda: Ja, ze zitten daarvoor in een goede positie door hun vrijheid en onafhankelijkheid. Ze moeten wel goed weten waarover ze het hebben, en dat is bij Jan Jaap het geval.
Vahdani: ​​​​​​​Ik vind grappen schrijven over het nieuws best moeilijk, maar daarom is het net leuk om te doen. Ik kijk uit naar het moment waarop het mij makkelijker zal afgaan.

"Ik had niet verwacht dat ik dit in Vlaanderen zou gaan doen, maar ik doe al van in het begin van mijn carrière dingen die ik niet had verwacht

Dena Vahdani

Dena Vahdani

Hoe zien jullie Jan Jaap op Zondag evolueren? Je moet een evenwicht vinden tussen gesprekken, filmpjes, grappen, statements …
Kamanda: Elke week beginnen we met een wit blad. We willen niet in een stramien vervallen waarbij iedereen altijd weer hetzelfde doet. En niet ieder van ons moet elke keer weer een statement maken, want dan wordt het te zwaar.
Vahdani: ​​​​​​​In de eerste aflevering heb ik van het platform gebruikgemaakt om een item te schrijven over Iran. Het zal niet altijd zo emotioneel geladen zal zijn, maar het is leuk om los van de jokes iets over te brengen.

Over de Iraanse keuken of gewoonten grappen maken, is nog iets anders dan over de gruwel van het regime. Hoe vermijd je de indruk dat je alles aan het relativeren bent?
Vahdani: De motor van een stand-upcomedian is grappen kunnen maken over wat pijn doet, om negatieve energie in positieve te kunnen omzetten. Je ziet dat mensen in oorlogssituaties ook nood hebben aan humor. Als comedian heb je een rol om die grappige content te leveren aan wie het nodig heeft.
Kamanda: ​​​​​​​Ook in haar eigen shows kan Dena goed switchen tussen superfunny én serieus zijn over ernstige zaken. Ze doet dat subliem.

1830 Eva Kamanda en Dena Vahdani 2
© Saskia Vanderstichele | Eva Kamanda en Dena Vahdani: ‘We zouden een late night over Brussel moeten maken.’

Wanneer er sprake is van maatschappijkritiek of politieke commentaar, moet je er vertrouwen in hebben dat je collega's dat aanpakken op een manier die ook voor jou aanvaardbaar is.
Vahdani: Dat groepsgevoel is er hoor. Ik denk dat het publiek dat in de loop der weken wel zal voelen. En whatever dat Jan Jaap in zijn monoloog wil zeggen, is natuurlijk vooral zijn zaak. Als hij daarin wil pleiten voor de afschaffing van het Eurovisiesongfestival, dan zal ik hem dat sterk afraden, maar het blijft zijn keuze (Lacht).
Kamanda: Stel dat hij echt iets zou zeggen waar ik fundamenteel niet mee akkoord ga, dan zal ik dat wel gewoon zeggen.

Jullie redactie is vlak bij die van De tafel van vier, waar in de eerste aflevering herhaaldelijk het n-woord viel.
Kamanda: Dat zal bij ons nooit het geval zijn.

Voor zo'n groots aangekondigd Woestijnvisprogramma met een blits decor detecteer ik bij jullie wel weinig stress.
Kamanda: Nee, ik voel me heel relaxed. Misschien ook omdat het niet Eva Kamanda op Zondag heet. Alleen vlak na de eerste opname sprongen mijn zenuwen ineens aan, wat waarschijnlijk meer met ontlading te maken had dan met echte stress.
Vahdani: Eigenlijk vind ik live stand-upcomedy, bijvoorbeeld voor een publiek van tweeduizend Fransen, onder wie een paar supersterren, zo stresserend dat ik alles wat geen stand-up is minder stresserend vind.

Hoe is Jan Jaap bij jullie terechtgekomen?
Kamanda: Ik kreeg plots een telefoon van een Nederlands nummer. Ik dacht dat het publiciteit zou zijn.
Vahdani: ​​​​​​​Pakketje van PostNL.

Kamanda: Het bleek Jan Jaap die zei dat mensen uit zijn omgeving hadden gezegd dat hij eens met mij moest praten. Ik viel uit de lucht, want ik was heel gefocust bezig met mijn boek Een verzwegen leven, een titanenwerk, en was daardoor al eventjes uit het tv-circuit. Ik heb niet meteen ja gezegd, ik twijfelde wat omdat dat ik geen comedy-achtergrond heb, zoals onze fantastische Dena. Maar Jan Jaap deed moeite. Het kwam erop neer dat ik vooral mezelf mocht zijn. Ik heb vertrouwen in zijn oordeel.
Vahdani: Ik had niet verwacht dat ik dit in Vlaanderen zou gaan doen, maar ik doe al van in het begin van mijn carrière dingen die ik niet had verwacht. Jan Jaap en Janne hadden over mij gehoord via De Slimste Mens en kwamen daarna kijken naar een optreden in Antwerpen. Een paar maanden later zat ik als gast in De Ideale Wereld, waar hij mij introduceerde als zijn collega stand-upcomedian in plaats van als een 'brave nieuwkomer in het vak'. We voelden allebei dat het goed ging. Ik heb toen tegen mijn vriendin gezegd dat ik voelde dat ik nog met hem zou samenwerken. Little did I know dat die aflevering van De Ideale Wereld achteraf gezien een soort casting was. Als stand-upcomedian is het cool om voor een latenightshow te werken, dus ik ben heel blij.

Jan Jaap op Zondag is wekelijks te zien op zondag om 21.55 uur op Play4 en daarna online op www.goplay.be

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel, Samenleving, Eva Kamanda, dena vahdani, Jan Jaap op Zondag, Play4, Jan Jaap van der Wal

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie