'Derde minder luchtvervuiling door lage-emissiezone'

© Bart Dewaele

<p>Als de lage-emissiezone wordt uitgerold in het Gewest, zal de concentratie vervuilende stoffen tegen 2025 met zo&rsquo;n 30 procent dalen. Dat is dan grotendeels te danken&nbsp;aan het bannen van dieselwagens die nu door Brussel&nbsp;rijden. Een netwerk van speciale verkeerscamera&rsquo;s zal instaan voor de controle. Die voorspellingen doet&nbsp;Brussels milieuminister Céline Fremault vandaag in het Brussels parlement.</p>

<p>Een daling van 30 procent in de concentratie van luchtvervuilende deeltjes tussen 2014 en 2025. Dat is wat de Brusselse regering wil realiseren met het instellen van een lage-emissiezone in heel het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.</p>&#13;
&#13;
<p>De cijfers volgen op een interpellatie van Brussels minister van leefmilieu Céline Fremault. Zij sprak vandaag in het Brussels parlement.</p>&#13;
&#13;
<p><strong>Dieselwagens eruit</strong><br />&#13;
Vooral de zogenoemde ‘black carbon’ (zwarte koolstof) moet uit de lucht verdwijnen. De waarden voor die vervuilende stofdeeltjes moeten met 53 procent omlaag. Black carbon is zeer schadelijk voor de gezondheid en wordt <em>en masse</em> uitgestoten door oude dieselwagens.</p>&#13;
&#13;
<p>Die dieselwagens moeten in fases uit het Brusselse straatbeeld verdwijnen, volgens de Euronormen. Ook oudere benzinewagens ontsnappen op termijn niet aan de eliminatie. Concreet is dit het faseplan:</p>&#13;
&#13;

© Peter Dhondt / BRUZZ. Bron: Kabinet Frémault

&#13;
&#13;

© Peter Dhondt / BRUZZ. Bron: Kabinet Frémault

&#13;
&#13;
<p>De maatregel geldt niet voor een aantal voertuigcategorieën, zoals vrachtwagens van meer dan 3,5 ton, prioritaire voertuigen, mobilehomes, ziekenwagens, voertuigen van mensen met een beperkte mobiliteit, motoren en oldtimers.</p>&#13;
&#13;
<p>De eliminatie zou tegen 2020 13 procent van de huidige dieselvoertuigen (een totaal van 370.00 voertuigen) en 2 procent van de huidige benzinevoertuigen (170.000) doen verdwijnen.</p>&#13;
&#13;
<p><strong>Groot cameranetwerk</strong><br />&#13;
Hoe gaat het gewest de navolging van de nieuwe wetten controleren? Met een regionaal netwerk van intelligente ANPR (<em>Automatic Number Plate Recognition</em>)-camera’s. Die zullen worden geïnstalleerd rond en binnen de grenzen van het Brussels Gewest. Er zullen naar schatting minstens 200 camera’s van elk 5000 euro worden geplaatst tegen 2018.</p>&#13;
&#13;
<p>Die camera’s scannen de nummerplaten van het passerend verkeer en zoeken die op in de databank van de Dienst voor Inschrijvingen van Voertuigen (DIV). Daar kan het type voertuig worden achterhaald. Als dat type niet meer is toegelaten binnen de zone, riskeert de eigenaar een boete.</p>&#13;
&#13;
<p>“De ANPR-camera’s zorgen ervoor dat de invoering van de lage-emissiezone geen extra belastingen oplevert,” zegt Brussels milieuminister Céline Fremault. “De burger wordt zo ook niet opgezadeld met extra administratieve rompslomp. Hij moet niets doen: de camera’s doen het werk.”</p>&#13;
&#13;
<p><strong>Benadeling armere huisgezinnen</strong><br />&#13;
Er kwam al heel wat kritiek op het plan om oudere dieselwagens uit het gewest te bannen, omdat het armere huisgezinnen zou benadelen die zich geen moderne wagen kunnen permitteren. Maar volgens Fremault is die stelling niet op solide feiten gebaseerd.</p>&#13;
&#13;
<p>“Integendeel, er zijn een aantal observaties die het tegenovergestelde suggereren,” aldus de minister. “Maar dat betekent niet dat we geen rekening gaan houden met huisgezinnen die zich tóch benadeeld voelen door het lage-emissiezoneplan.”</p>&#13;

Luchtkwaliteit

De Brusselse luchtkwaliteit is niet meer uit de actualiteit weg te branden. Het Gewest is al meermaals door Europa op het matje geroepen, maar de concentratie stikstofdioxide is recent weer gestegen.
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?