De Diaboloverbinding maakte de luchthaven in Zaventem beter bereikbaar met de trein. Maar het aandeel luchthavenpassagiers dat met trein komt, is niet gestegen. Dat heeft vooral te maken met de dure Diabolotoeslag.

3,6 miljoen per jaar of 19 procent van alle passagiers gaat met de trein naar de luchthaven. Dat cijfer is al jaren stabiel ondanks de dure investeringen in een betere ontsluiting van de luchthaven.

Zo kwam is er sinds 2005 een directe verbinding met Leuven (de bocht van Nossegem) en sinds vorig jaar is Brussels Airport ook rechtstreeks te bereiken vanuit Mechelen en Antwerpen met de Diaboloverbinding, een investering van meer dan 650 miljoen euro.

De reizigersaantallen vallen echter tegen, zo bericht De Tijd. "De vooropgestelde reizigersvolumes worden vooralsnog niet gehaald", klinkt het bij Northern Diabolo, het privébedrijf dat mee in de infrastructuur investeerde. Exacte reizigersaantallen wil men niet vrijgeven maar het bedrijf verloor al 43 miljoen euro.

De tegenvallende populariteit van de treinen naar de luchthaven wordt toegeschreven aan een gebrekkig aanbod en vooral aan de hoge Diabolotoeslag van 4,4 euro op het treinticket. Zeker op korte afstanden maakt dat de trein erg onaantrekkelijk.

"Wie uit Brussel naar de luchthaven gaat, betaalt drie keer meer dan anders voor een vergelijkbare afstand", zegt Jan Vanseveren van TreinTramBus aan FM Brussel. De reizigersvereniging protesteerde al meermaals tegen het Diabolomechanisme.

"Wie met de auto gaat, betaalt helemaal geen extra taks. Op die manier moedig je minder milieuvriendelijke verplaatsing aan. Men zou betere een minimale toeslag vragen aan iedereen die het vliegtuig neemt."

Rendabel op lange termijn
Northern Diabolo blijft echter optimistisch. Het verlies na vijf jaar van zware investeringen was ingecalculeerd. "We moeten de rendabiliteit bekijken over een periode van 35 jaar, want onze concessie loopt tot 2047", zegt topman Bert Hofstee. "Naarmate de luchthaven groeit - kijk naar de recente initiatieven van Vueling en nu Ryanair - zullen in de toekomst ongetwijfeld meer mensen de trein nemen. We zijn optimistisch."

Het bedrijf verwacht ook extra reizigers wanneer de Schuman-Josaphattunnel in gebruik genomen wordt. Dan zal er een rechtstreekse treinverbinding zijn tussen de Europawijk en de luchthaven. Die verbinding zou in 2015 of 2016 klaar moeten zijn.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni