Het Lucht-Klimaat-Energieplan van de Brusselse regering is een belangrijk instrument om de lucht- en de levenskwaliteit in Brussel te verbeteren, zegt de Brusselse Ecolo-fractie.

Toch ontbreekt het volgens de groene partij aan ambitie op het vlak van mobiliteit, want er ontbreken maatregelen om de autodruk te verminderen.

"Deze regering toont zich bereid om zich met het leefmilieu van de stad en de gezondheid van haar inwoners bezig te houden en dat is bemoedigend", zegt Brussels parlementslid Arnaud Pinxteren (Ecolo). "Het verbod vanaf 2018 van dieselwagens ouder dan twintig jaar, is een symbolisch sterke maatregel, maar het is nog afwachten wat de reële impact ervan zal zijn."

Alternatieve vervoerswijzen
Daarnaast vindt Pinxteren het betreurenswaardig dat de regering deze kans niet gegrepen heeft om ook de mobiliteitsstrategie uit het Iris 2-plan te herbevestigen. Daarin wordt een daling van het aantal auto's in de hoofdstad vooropgesteld.

"De huidige minister van Mobiliteit, Pascal Smet (SP.A), heeft het moeilijk om verschillende broodnodige projecten op de rails te krijgen", zegt hij. "Er zijn de problemen met tram 71, de commerciële snelheid van het openbaar vervoer moet omhoog, de automatisering van de metro staat on-hold. Het volstaat niet om vuile wagens door propere te vervangen, we moeten ook alternatieve vervoerswijzen aanbieden om de focus op auto's een halt toe te roepen."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni