Eén free floating-gebruiker op de acht verkocht zijn wagen

© Zipcar

Autodelen via free floating, waarbij je de wagen niet op een vaste plaats moet terugbrengen, werpt zijn vruchten al af. Dat besluit Brussels Parlementslid Paul Delva (CD&V) uit de cijfers die hij kreeg van minister van Mobiliteit Pascal Smet. Sinds free floating in juni 2016 mogelijk werd in Brussel, heeft 13 procent van de Brusselse gebruikers, of één op de acht, zijn wagen verkocht en zag 20 procent af van de aankoop van een eigen wagen.

Sinds een jaar kan je in het Brussels gewest via een app een deelwagen in de buurt zoeken en na gebruik achterlaten op een plaats naar keuze. Deze manier van autodelen heet free floating en wint aan terrein, met een groeiend aantal leden en aanbieders. Bij het andere, bekendere systeem van autodelen, zoals Cambio, moet de auto na gebruik terug naar dezelfde plaats gebracht worden.

Begin 2018 zal de VUB free floating in Brussel uitgebreid evalueren. Ondertussen gaf minister Smet (SP.A) na een parlementaire vraag van Paul Delva al enkele cijfers: sinds free floating in juni 2016 mogelijk werd in Brussel, heeft 13 procent van de Brusselse gebruikers zijn wagen verkocht en zag 20 procent af van de aankoop van een eigen wagen.

"De eerste cijfers zijn bemoedigend, " zegt Delva. "Free floating kan duidelijk bijdragen aan de ambitie van het gewest om het aantal auto's in Brussel te laten dalen. Al moeten we de impact van free floating op het openbaar vervoer wel goed opvolgen. We moeten vermijden dat het louter gebruikers van het openbaar vervoer afsnoept. Beide zijn immers complementair."

Paul Delva reageert ook postitief op de plannen van minister Smet om de Brussel'Air premie te behouden en uit te breiden naar de free floating-aanbieders. De premie houdt vandaag in dat de Brusselaars die hun wagen wegdoen een gratis Cambio-abonnement van één jaar krijgen. Voor de CD&V'er gaat het om een "logische uitbreiding".

Zuidoosten van Brussel
Delva pleit ook voor een uitbreiding van het systeem. "Vandaag blijkt free floating vooral populair te zijn in het zuidoosten van Brussel. In deze minder dichtbevolkte gemeenten biedt het dan ook een goede aanvulling op het openbaar vervoer. Om de immense autodruk in Brussel verder te laten dalen, zou een uitbreiding van de free floatingzone tot buiten Brussel echter onderzocht moeten worden. Gewestgrenzen zijn op het vlak van mobiliteit immers irrelevant. Het enige wat telt, is het juiste mobiliteitsaanbod op de juiste plaats."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Oproep: Lees of reageer je wel eens op online comments, op nieuwssites of social media? Wil jij bijdragen aan een constructief online debat? Doe dan nu mee met het RHETORiC-onderzoek en ontvang een waardebon. Meer info en inschrijven.

Lees meer over
Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?