Eerste aanbesteding metro naar Schaarbeek

© Tram24
Er wordt al jaren over gesproken maar nu wordt het toch menens met de metrouitbreiding naar Schaarbeek. De MIVB heeft dinsdag beslist om een eerste aanbesteding in gang te zetten. Een consortium zal nu een traject bestuderen met haltes in Liedts, Paviljoen, Verboeckhoven, Demolder, Riga, Helmet, Vrede en Bordet. Ten vroegste in 2020 zou de lijn operationeel zijn.

Beliris trekt 10 miljoen euro uit voor de studie. De totale kostprijs wordt geraamd op 643 miljoen euro.

De studie zal uitgevoerd worden in samenspraak met het kabinet van Brussels minister van Vervoer Brigitte Grouwels (CD&V). Het is de bedoeling een ondergronds tracé aan te leggen tussen het Noordstation in Schaarbeek en Bordet in Evere. Op het traject van ongeveer 4 kilometer zouden zeven haltes komen: Liedts, Paviljoen, Verboeckhoven, Demolder, Riga, Helmet, Vrede en Bordet. "De exacte inplanting moet wel nog bepaald worden," klinkt het in een persbericht.

Behalve de ligging van de tunnel en de locatie van de stations, zal de studie ook moeten uitwijzen wanneer de premetro tussen Albert en het Noordstation, waar het nieuwe tracé zal op aansluiten, moet worden omgebouwd tot zware metro.

Ten vroegste in 2020 operationeel
Het was bedoeling van de gewestregering om tegen 2018 een operationele ondergrondse verbinding naar Schaarbeek te hebben maar dat zal ten vroegste pas in 2020 zijn. Dat verklaarde minister Grouwels in een antwoord op een parlementaire vraag van Cécile Jodogne (MR-FDF), dienstdoend burgemeester van Schaarbeek.

Voor de aanleg zal zeer waarschijnlijk gewerkt worden met een tunnelboormachine. Zo kan de metro dieper worden aangelegd (35 meter diep) en blijft de hinder voor omwonenden beperkt. In de beginjaren van de Brusselse metro werd er gewerkt met de cut-and-covermethode. Dat zorgde voor littekens in het stadsweefsel.

De totale kostprijs wordt geraamd op 643 miljoen euro. Om de financiering helemaal rond te krijgen is het dan ook wachten op de nieuwe federale regering. In belangrijke mate zal het geld immers van Beliris moeten komen, het federaal fonds voor de hoofdstad.

Open VLD: 'Belangrijke stap voor Brussel'
Brussels volksvertegenwoordigster Carla Dejonghe (Open VLD) is alvast opgetogen met de beslissing. "Dit is een grote stap vooruit voor Brussel," aldus Dejonghe. "De metro is het enige alternatief voor de wagen. Daarom ook plaatste Open VLD de metro drie jaar geleden al terug op de politieke agenda. We kregen toen veel weerstand, maar we zijn blij dat de MIVB en bevoegd minister Grouwels de (metro)trein nu hebben laten vertrekken. Ongeacht de uitkomst van de formatiegesprekken, hoop ik dat de federale regering snel met het nodige geld over de brug komt."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?