Elsene wil niet weten van tram 71

De mobiliteitsstudie over de Elsensesteenweg en omgeving is bijna afgerond. De MIVB wil bus 71, de drukste buslijn van het net, graag 'vertrammen' maar de gemeente Elsene vindt dat geen goed idee. Ook aan de plaats van de auto wil de gemeente niet raken. [12 reacties]

"Het is nog even wachten op de definitieve resultaten van de studie maar een tram op de Elsensesteenweg lijkt ons niet de beste oplossing," zegt een medewerker van het kabinet van burgemeester Willy Decourty (PS) aan brusselnieuws.be.

"De Elsensesteenweg is na de Nieuwstraat de tweede belangrijkste winkelstraat van het Brussels Gewest. Daarbij is geen plaats voor een tram. Een bus kan de vele leverende vrachtwagens nog ontwijken maar een spoorvoertuig kan dat niet. Vroeger was er trouwens een tram maar die is afgevoerd omdat het geen doen was."

Het debat over de toekomst van de smalle Elsensesteenweg - tegelijk drukke winkelstraat én oververzadigde mobiliteitsas - en zijn buslijn 71 sleept al jaren aan.

Om een goede doorstroming van een eventuele tram of de huidige bus te verzekeren wil de vervoersmaatschappij het autoverkeer terugdringen. Hetzij door van de Elsensesteenweg een éénrichtingsstraat te maken of zelfs alle autoverkeer te weren.

Maar ook dat ziet de gemeente niet zitten. "Als automobilisten niet meer op de Elsensesteenweg kunnen, zal het verkeer in de kleine zijstraten enorm toenemen," klinkt het. "Dat gaat in tegen de logica van het gewestelijk beleid om het verkeer te concentreren op de grote assen."

Bij de MIVB spreken ze over de "onconstructieve houding" van Elsene. "Gemeenten beseffen vaak niet dat we de mobiliteit willen verbeteren voor hun eigen inwoners," zei topman Alain Flausch op de voorstelling van het jaarverslag 2009.

'Elsensesteenweg bloedt dood'
"De gemeente is bang voor verandering," vult Kris Lauwers, adjunct directeur-generaal van de MIVB, aan. "Daarnaast denken de handelaars dat ze klanten zullen verliezen als we de auto weren maar voorbeelden in het buitenland bewijzen het tegendeel. Juist als we niets doen, zal de Elsensesteenweg doodbloeden."

Bij het gemeentebestuur zijn ze niet onder de indruk van de argumenten van de vervoersmaatschappij. "Het gemeentehuis ligt langs de Elsensesteenweg," klinkt het op het kabinet van de burgemeester. "Wij passeren er elke dag en weten wat de situatie is."

Wat is volgens Elsene dan wel een oplossing? Bij de gemeente wijzen ze erop dat er parallel met de Elsensesteenweg twee performante lijnen in eigen bedding bestaan: tram 94 op de Louizalaan en bus 95 langs de Troon- en Kroonlaan.

"Auto is heilige koe voor gemeentebestuur"
Bianca Debaets (CD&V), Brussels parlementslid en gemeenteraadslid in Elsene pleitte eerder al voor een autovrije Elsensesteenweg. "Iedereen weet dat er een oplossing moet komen voor de Elsensesteenweg," reageert ze. "Alleen het gemeentebestuur lijkt dat niet te zien. Het houdt vast aan de auto alsof het een heilige koe is."

"De Elsensensteenweg zou een aangename winkel- en wandelstraat kunnen worden, met leuke terrasjes. Met een vrij eenvoudige ingreep los je dus een gigantisch verkeerskluwen op en geef je ademruimte aan de stad en haar bewoners. Ik begrijp niet dat de gemeente dit verhindert."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

--- OPROEP. Reageer jij soms op online nieuwsartikels of wil je het wel eens proberen? Doe mee aan het RHETORIC-onderzoek en maak kans op een waardebon. Meer info en inschrijven

 

Lees meer over
Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?