Too big, too soon. Dat zegt Willy Miermans, professor emeritus verkeerskunde aan de Universiteit Hasselt, over de bereikbaarheid van het Eurostadion, een belangrijk onderdeel van het milieueffectenrapport (MER). Miermans wijst vooral naar het ontbreken van goed openbaar vervoer dat de site ontsluit. "En dat is niet de schuld van Ghelamco.”

Na het MER - goed voor 1300 pagina's - helemaal gelezen te hebben, presenteerde professor Miermans zijn bevindingen op een infoavond, georganiseerd door Groen Grimbergen. Zo'n honderd mensen kwamen luisteren, waaronder ook Simon Gheysens, projectleider en zoon van Ghelamco-baas Paul Gheysens, en bestuurder Philip Neyt.

Een van de vragen die Miermans zich stelde, was of de ondergrondse parking van 10.000 plaatsen zal volstaan voor alle nieuwe activiteiten. "Nipt", is zijn conclusie, "Maar het kan ook nipt niet zijn. Al bij al zijn de schattingen van Ghelamco vrij realistisch, al wordt het aantal mensen dat met de auto naar de site komt, onderschat. Het zullen er meer zijn, maar niet veel meer."

Geen dubbele boekingen
Wel wijst hij er op dat dubbele activiteiten uit den boze zijn. “Als er megabeurzen zijn, kan er van voetbal geen sprake zijn. Dat zei Ghelamco trouwens zelf al van bij het begin. Maar wat als bijvoorbeeld Anderlecht doorgaat naar de volgende ronde?"

“Hetzelfde met de park en ride. Door mega-evenementen is die maar 220 dagen beschikbaar. Maar dan moet je op voorhand uitrekenen of je daar die dag kunt parkeren? Trouwens, die park & ride is nu al achterhaald. Als je die rit naar Brussel al trotseert, rij je het laatste eindje ook wel met de auto. Je moet veel vroeger op de trein zitten. "

'Grootstad heeft niets aan gewestgrenzen'
Miermans wijst niet naar Ghelamco voor eventuele verkeersproblemen. “Het is niet de laatste die erbij komt, die de schuldige is”, zegt hij. “Er zou eigenlijk al een treinstation moeten liggen." Hij wijst onder meer naar Utrecht, waar men een congrescentrum bovenop het treinstation heeft gebouwd."

"Nu zal men een paar lijntjes doortrekken", aldus Miermans. "Dat is goed voor de Brusselaars. Maar wat met de mensen uit Vlaanderen en Wallonië? Een grootstad heeft niets aan gewestgrenzen. Wel aan performante railstructuren."

Too late dus, want volgens Miermans komt zelfs het doortrekken van metrolijn 6 niet op tijd. Daarenboven gaat het model uit van een “geüpdate ring”, waarbij men het lokale en doorgaande verkeer uit elkaar haalt. “Maar die ring is tegen 2020 niet klaar”, aldus Miermans.

Neo
De too big in de titel slaat volgens Miermans vooral op NEO, dat 72.000 vierkante meter retail wil op een boogscheut van het toekomstige Eurostadion.

“Men spreekt daarover alsof het niets is, maar dat is enorm. Ter vergelijking, het hele centrum van Maastricht is goed voor 80.000 vierkante meter retail.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni