Evenveel ultrafijnstof rond Brussels Airport als in de stad

© Brussels Airport
| Brussels Airport zegt dat de resultaten van de metingen in lijn liggen met die van een eerdere studie en ook met de ultrafijnstofconcentraties die op andere luchthavens worden gemeten.

Wie rond Brussels Airport woont, krijgt gemiddeld evenveel ultrafijnstof te slikken als wie in de stad woont. Dat blijkt uit een studie van de Vlaamse onderzoeksinstelling VITO naar de impact van het vliegverkeer op de omgeving. Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van de luchthavenuitbater en die zegt al maatregelen te hebben genomen om de luchtkwaliteit te verbeteren.

"In de omgeving van Brussels Airport zijn de concentraties ultrafijnstof (deeltjes kleiner dan 0,1 micrometer, red.) verhoogd als gevolg van de luchthavenactiviteiten", zo staat in het rapport dat zich baseert op metingen op acht locaties in de noordoostelijke rand rond de luchthaven (Steenokkerzeel, Kampenhout, Erps-Kwerps). De gemiddelde concentratie bedraagt 10.000 tot 20.000 deeltjes per kubieke centimeter. "Dit is vergelijkbaar met meetpunten op een stedelijke achtergrondlocatie", zo luidt het.

Er werden lokaal wel korte pieken van ultrafijnstof gemeten, tot zeven keer hoger dan het gemiddelde, die vermoedelijk verband houden met het landen en opstijgen van vliegtuigen. "Deze hoge concentraties zijn van redelijk korte duur en neigen ook snel af te nemen met toenemende afstand van de luchthaven", klinkt het. De allerhoogste pieken worden gemeten op de landingsbanen zelf, bij vertrek of landing.

'Resultaten in lijn met eerdere studie'

Brussels Airport zegt dat de resultaten van de metingen in lijn liggen met die van een eerdere studie en ook met de ultrafijnstofconcentraties die op andere luchthavens worden gemeten. De luchthavenuitbater voegt toe daar aan toe dat er al maatregelen werden genomen om de luchtkwaliteit te verbeteren. Zo worden er bijvoorbeeld elektrische bussen ingezet om passagiers van en naar het vliegtuig te voeren.

Wat de vliegtuigen zelf betreft, zij gebruiken maar één motor om te taxiën. Elektrisch taxiën kan nog niet, maar wordt wel uitvoerig bestudeerd. De taxitijd wordt ook zo kort mogelijk gehouden. Verder worden luchtvaartmaatschappijen die met modernere vliegtuigen op Zaventem landen daarvoor beloond. Zij moeten minder betalen voor het gebruik van de luchthaven.

Het onderzoek naar ultrafijnstof was een van de studies die Brussels Airport beloofde te bestellen in het kader van het 'Forum 2040'. In dat discussieforum bespraken eind 2017 en begin 2018 een tachtigtal belanghebbenden (omwonenden, gemeenten, bedrijven, experts) de toekomstplannen van de luchthaven.

'Zoeken naar locatie voor testen op grondgeluid'

Een andere studie ging over het grondgeluid. Op basis daarvan werd beslist om een nieuwe locatie te zoeken voor het proefdraaien van vliegtuigen, om het grondgeluid voor de omwonenden te verminderen.

Proefdraaibeurten zijn noodzakelijk om de veiligheid van de vliegtuigoperaties te garanderen, legt Brussels Airport uit. Ze zijn onder meer verplicht na een onderhoudsbeurt aan de motoren van een toestel. Op de luchthaven zijn er elk jaar gemiddeld zowat 270 proefdraaibeurten, waarbij er in de omgeving soms tot 75 decibel geluid wordt gemeten.

Waar de nieuwe proefdraaiplaats zal komen, is nog niet duidelijk. "Momenteel worden technische studies en simulaties uitgevoerd om tot het best mogelijk ontwerp op de meest geschikte locatie te komen", klinkt het. Zo zouden er mogelijk geluidsschermen kunnen komen om het geluid te verminderen. Eind 2021 zou de nieuwe plaats operationeel moeten zijn.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

OPROEP: Reageer jij soms op online nieuwsartikels of wil je het wel eens proberen? Doe mee aan het RHETORIC-onderzoek en wie weet win jij een van onze 10 prijzen! Neem nu deel..

Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?