Extra winkelruimte voor de voetgangerszone

© Art & Build

Het afgesloten pleintje aan de voet van het aan de Anspachlaan gelegen wooncomplex Grétry maakt plaats voor 2.500 vierkante meter winkelruimte. Dat heeft schepen van Stadseigendommen Mohamed Ouriaghli (PS) aangekondigd. De bewoners krijgen een private daktuin boven de winkels.

Met het project speelt de Stad in op de geplande heraanleg van de ondertussen autovrije Anspachlaan. Over een lengte van 74 meter kunnen er verschillende grote winkels een plaats krijgen in het project, dat de naam Crystal City kreeg. "Het is de bedoeling om grote trekkers naar de benedenstad te halen", zegt Ouriaghli. Concrete winkelnamen zijn er echter nog niet.

Een privépromotor (Hanseeus Group) krijgt het gelijkvloers van het gebouw voor vijftig jaar in erfpacht en zal de nodige investeringen doen (geschat op 5 miljoen euro). Architectenbureau Art & Build tekende de plannen. Meest opvallende kenmerk daarbij is een asymmetrisch zwart afdak. "Dit project moet het visitekaartje worden voor de vernieuwing van de centrale lanen, zowel voor de architecturale kwaliteit als voor de verbetering van het commerciële aanbod", zeggen de ontwikkelaars.

De bewoners van het gebouw, eigendom van de Grondregie van de Stad, kunnen gewoon blijven huren en krijgen op termijn een nieuwe crèche, én een groene daktuin van meer dan 1.000 vierkante meter bovenop de winkels. "We hebben de plannen aan hen voorgesteld en ze zijn erg tevreden."

Het pleintje was overigens ooit publiek toegankelijk, maar werd in de jaren 1990 afgesloten op vraag van de bewoners. Zij klaagden over overlast van daklozen en nachtbrakers.

De werf zou in het najaar van 2016 moeten beginnen. In 2018 kunnen de eerste winkels openen.

© Art & Build

Voetgangerszone Vijfhoek

Het centrum van Brussel kreeg midden 2016 een fikse uitbreiding van zijn voetgangerszone. De werken voor de heraanleg van de zone zijn nog altijd aan de gang.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

--- OPROEP. Reageer jij soms op online nieuwsartikels of wil je het wel eens proberen? Doe mee aan het RHETORIC-onderzoek en maak kans op een waardebon. Meer info en inschrijven

 

Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?