De treinstations van Brussel-Noord, Jette en Etterbeek worden de komende jaren grondig vernieuwd. Vooral het Noordstation krijgt een uitgebreide facelift (+simulatiebeelden). En het Gewestelijk Expressnet (GEN) zal volgens de NMBS sneller dan gepland in werking treden.

Dat kondigde de NMBS donderdagnamiddag aan op een persconferentie, waar het nieuwe vervoersplan werd voorgesteld.

De NMBS gaat een aantal Brusselse stations grondig vernieuwen, te beginnen met het Noordstation, waarvan de renovatie al in 2010 werd aangekondigd. De lokettenzaal werd sindsdien al grondig onder handen genomen.

"Het Noordstation is ons eerstkomende prestigeproject", zegt Erik Van Meensel, directeur district Brussel. "Er is al heel wat geïnvesteerd in het Travel Center. Nu gaan we ook de onderdoorgangen helemaal vernieuwen, en de reizigerstoegangen helemaal in het nieuw steken."

De achteringang van het station aan de Aarschotstraat wordt in het nieuwe plan een volwaardige ingang. En de hoofdingang aan de voorkant wordt ook grondig herdacht, met een toegang op het gelijkvloerse niveau. Nu is er enkel een toegang op de eerste verdieping. "Aan de kant van het communicatiecentrum komt er een nieuwe centrale ingang, op niveau nul, waar je kan aankomen met de fiets, taxi of de park&ride", zegt Van Meensel. "Vandaar kan je het station rechtstreeks binnenwandelen." Er komen ook extra faciliteiten voor fietsers, en ook de roltrappen en liften worden vernieuwd.

De werken aan Brussel-Noord starten in het najaar en moeten tegen eind 2017 zijn afgerond. Het totale project kost 50 miljoen euro.

Ook de stations van Etterbeek en Jette krijgen een grondige facelift.

Optimaal benut
Ander opvallend nieuws: het GEN-netwerk wordt iets sneller uitgerold dan gepland. De infrastructuur die er al is zal 'optimaal benut worden', maar dat is vooral een debat over woorden. "In het huidig IC/IR-plan rijden er al heel wat GEN-treinen", zegt Etienne De Ganck, directeur Transport. "Die heten niet zo, maar vervullen wel die functie. In het nieuwe plan trachten we die naar buiten te brengen."

Het GEN-netwerk brengt ook een tiental nieuwe halteplaatsen mee, hoewel nog niet helemaal is beslist dewelke. De NMBS kijkt daarvoor vooral naar het potentieel van elke optie. De nieuwe halte Mouterij in Elsene gaat wel al zeker open in 2015.

De top vijf van de drukste stations blijft ongewijzigd, met in volgorde: Brussel-Zuid (54.855 opstappende reizigers per dag), Brussel-Centraal (52.628), Brussel-Noord (48.804), Schuman (6.856) en Brussel- Luxemburg (5.734). Het gaat om cijfers van 2012.

De kneusjes zijn Simonis en Weststation, met elk zo'n tachtig opstappende reizigers per dag.

Knooppunt
Brussel blijft verder het treinknooppunt van België. Vanuit Antwerpen, Leuven en Gent komt er elk kwartier een snelle IC trein naar Brussel. Tussen Brussel en de luchthaven komen elke uur twee nieuwe IC-verbindingen bij. Er komt ook een bijkomende IC tussen Brussel en Halle.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Lees ook

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni