Menu

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni
Meer mensen leren fietsen, maar ook veilig fietsgedrag aanleren bij mensen die niet naar hun werk durven te fietsen: dat beoogt de Fietsersbond met zijn Fietsacademie.

De projecten om mensen op de fiets te krijgen, stapelen zich op. Naast stilaan ingeburgerde initiatieven als Bike to Work en Bike Experience, waarvan de derde editie deze week begon, ging zopas een nieuw project van start: de Fietsacademie. Deze opleiding van de Fietsersbond richt zich tot mensen die niet kunnen fietsen, én tot mensen die het wel kunnen, maar zich niet veilig voelen.

Hoe werkt het? Wanneer een bedrijf, overheid of organisatie tussen tien en 25 geïnteresseerden telt, komt er een fietsdocent langs. Cursisten die al kunnen fietsen, krijgen vier uur vorming. Concreet gaat het om een theoretische les (verkeersreglement, rechten/plichten, preventief fietsen, onderhoud, uitstippelen woon-werktraject), een fietsvaardigheidsparcours in een beschermde omgeving en een tocht in de werkregio. Voor dit standaardpakket betaalt een bedrijf 750 euro.

Een groep volwassenen leren fietsen duurt een hele week en kost een bedrijf 1.000 euro. Ten slotte kan de Fietsersbond in een instelling, zoals bij de Vlaamse Gemeenschapscommissie gepland staat, een fietsdocentenopleiding organiseren. Zo zal de VGC zelf over docenten beschikken die volwassenen kunnen leren fietsen.

Volgens Renske Witteveen, preventie- en educatiemedewerkster van de Fietsersbond, meldden zich ook al een federale overheidsdienst, een waterbedrijf, zorgcentrum en seniorenorganisatie. Zij krijgen de volgende weken een van de vijftien fietsdocenten over de vloer. De docenten zijn vrijwilligers die drie dagen opleiding hebben gekregen en uit alle provincies in Vlaanderen en Brussel komen.

Toch rijst de vraag waarom Brusselse werkgevers hun werknemers zouden motiveren om door weer en wind en over vaak onaangepaste weginfrastructuur te laten fietsen. Caroline Eeckhout, leerkracht in het volwassenenonderwijs in Brussel en fietsdocente, hoeft niet lang na te denken: "Werknemers komen op tijd aan - ook bij stakingen -, ze zijn minder vaak ziek en mentaal en lichamelijk gezonder. Daarnaast hebben ze geen grote parkeerplaats nodig en zijn ze meestal sneller dan het openbaar vervoer, zeker bij korte afstanden. En ten slotte is fietsen goedkoop." Volgens het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid kan dit initiatief "de veiligheid in het verkeer alleen maar ten goede komen".

De Fietsersbond, die nog fietsdocenten zoekt, kreeg van de Nationale Loterij een projectsubsidie voor één jaar werking.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving