Fietsers binnenkort door het rood naar rechts

© brusselnieuws.be
26/01/2012
Binnenkort mogen fietsers op bepaalde kruispunten door het rode licht rijden als ze rechtsaf willen slaan. Er komen ook zogenaamde fietsstraten, waar fietsers prioriteit krijgen en de hele rijbaan in beslag mogen nemen. Het Gewest moet nu beslissen op welke kruispunten de regels van kracht worden.

Fietsers zullen op bepaalde punten door het rode licht mogen rijden om rechtsaf te slaan, of om rechtdoor te rijden als ze daarvoor geen verkeersstroom moeten dwarsen.

De verandering in de wegcode werd in de zomer van 2011 door het federaal parlement aangenomen. "Ten laatste eind volgende week verschijnt de aanpassing aan het fietsreglement in het Staatsblad," bevestigt Thomas De Spiegelaere van de FOD Economie.

Daarna moet er nog een uitvoeringsbesluit komen van staatssecretaris voor Mobiliteit Wathelet (CDH), en moet er nog werk gemaakt worden van de nieuwe verkeersborden: de borden B22 en B23, een omgekeerde driehoek waarop een fiets met een pijl naar rechts of rechtdoor afgebeeld staat.

Geval per geval
Het is dan aan het Gewest om te beslissen op welke punten van de gewestwegen de borden komen. "We gaan dat geval per geval bekijken," klinkt het bij het kabinet van minister van Openbare Werken Brigitte Grouwels (CD&V). "De veiligheid van de fietsers staat voorop. En zo'n bord zal ook niet overal nodig zijn. We hebben nog geen concrete lijst met punten waar we de maatregel willen invoeren."

De Brusselse Fietsersbond ziet het alvast zitten. "We nemen binnenkort contact op met het Gewest om te overleggen en hen een paar suggesties te doen," zegt Roel De Cleen. "De beste plaatsen om de borden te testen zijn kruispunten waar er al een - liefst afgescheiden - fietspad ligt."

Ook voor de fietsstraten, wegen waar fietsers de hele rijbaan in beslag zouden mogen nemen, wil de bond suggesties doen. "Het netwerk van gewestelijke fietsroutes (GFR) zou daarvoor geschikt zijn, in elk geval waar het gaat om autoluwe straten of straten met zone 30. Plaatsen waar al veel fietsers zijn, dus. De twee maatregelen kunnen zeker helpen om het GFR-netwerk beter te verbinden en te verstevigen. Nu zijn daar vaak nog te veel auto's."

Brussel: geen mening
De aanpassing van de wegcode zorgde vorige week nog voor een botsing in de Commissie Infrastructuur van het Brussels Parlement.

Voormalig federaal staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) had in de zomer een advies over de wijziging gevraagd aan de gewesten. Vlaanderen gaf een negatief advies. Brussels Staatssecretaris voor Mobiliteit Bruno De Lille (Groen) verklaarde voorstander te zijn van de nieuwe regels, maar het advies van het Brussels Gewest is er nooit gekomen.

"De vraag om advies was afkomstig van een staatssecretaris in een regering in lopende zaken, die wettelijk gezien de wegcode niet kan aanpassen. Daarom vonden we het beter te wachten tot de nieuwe staatssecretaris opnieuw een advies zou vragen," legde De Lille uit. "Helaas heeft die dat niet gedaan."

Parlementslid Jef Van Damme (SP.A) vindt dat een drogreden. "Daardoor staan wij volledig buitenspel en is er enkel het negatief advies uit Vlaanderen voor dingen die wij in Brussel positief vinden. De Lille kan blijkbaar zelf voor zijn eigen bevoegdheden zijn eigen mening niet doordrukken in de regering."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni