Fietsersbond: ‘Geen volwaardige plaats voor fietsers in autovrije zone’

© Marie Nagy/Twitter

Voor fietsers is er binnen de voetgangerszone geen volwaardige plaats voorzien, zegt de Fietsersbond. Als het druk wordt, zullen ze moeten afstappen. De fiets wordt volgens de Brusselse fietsverenigingen tussen het autoverkeer op de drukke bestemmingslus geduwd.

De komst van de uitgebreide autovrije zone op de Anspachlaan juichen de Fietsersbond, GRACQ-Les Cyclistes Quotidiens en de European Union Cyclists’ Group  toe. Maar daar stopt voor hen het goede nieuws.

De fietsersbeweging is niet tevreden met de plaats die de fietser krijgt in de nieuwe zone. Fietsen mag in de autovrije zone, maar er komt geen specifieke infrastructuur.

"Op zeer drukke momenten zal het daardoor moeilijk worden om de zone door te komen omdat fietsers dan volgens de regel moeten afstappen", zegt Roel De Cleen van de Fietsersbond aan brusselnieuws.be. "Het is positief dat er een regelgeving komt binnen de zone en dat de hele zone toegankelijk is, maar wij blijven een apart deel voor fietsers of een fietspad vragen, ook al omdat de plaats die er voorzien is op de bestemmingslus ondermaats is."

Die bestemmingslus moeten de fietsers delen met het gemotoriseerd verkeer, "waar de fietser vast komt te zitten".

Als argument haalt de fietsersbond de beperkte ruimte aan op sommige delen van de bestemmingslus. “Smalle straten zoals de Lakensestraat en de Van Arteveldestraat moeten het gemotoriseerd verkeer van de centrale lanen opvangen, maar zijn daar niet op voorzien”, zegt de bond in een mededeling. “En dan moet de fietser daar ook nog zijn plaats zien in te nemen.”

De nodige infrastructuur ontbreekt ook. “In straten zoals de Wolvengracht, de Augustijnenstraat, en het tweede deel van de Dansaertstraat ontbreken fietspaden geheel of gedeeltelijk”, zegt de Fietsersbond. Ook de kwaliteit van de aangebrachte markeringen laat te wensen over.

Verder roepen de fietsbewegingen op om de politie in te zetten tegen wildparkeerders. Die parkeren vaak op fietspaden.

De Fietsersbond pleit ervoor om rond de voetgangerszone een zone voor fietsers, openbaar vervoer en beperkt lokaal verkeer te voorzien. “Het merendeel van het gemotoriseerde verkeer wordt daarbij naar de Kleine Ring verbannen waar voldoende en aangepaste infrastructuur aanwezig is”, zegt de bond.

Nieuwe centrale lanen

Het Beursplein wordt helemaal autovrij en de voetgangerszone in het centrum wordt de komende jaren dubbel zo groot. Dat heeft het Brussels schepencollege beslist. Om de binnenstad bereikbaar te houden komen er extra ondergrondse parkings en een parkeerroute. De werken, die in 2015 zouden beginnen, moeten het centrum een nieuw elan geven.
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?