Flat onbewoonbaar na keukenbrand in Ganshoren

© Karl VL

Aan de Villegaslaan in Ganshoren heeft vrijdagavond een felle brand gewoed in een appartementsgebouw. Daarbij vielen geen gewonden, maar door de brand is een van de flats wel onbewoonbaar. Dat meldt de Brusselse brandweer zaterdag.

Het vuur brak vrijdagavond omstreeks 20.50 uur uit in de keuken van de flat op de hoogste verdieping van een vijf verdiepingen tellend gebouw. Een kookpot met olie was op het vuur blijven staan en vatte vlam.

De bewoonster bracht zich meteen in veiligheid met haar tweejarige kind en had daarbij de reflex om de keukendeur dicht te trekken.

"Dat zorgde ervoor dat de rook zich niet doorheen het gebouw kon verspreiden, dat de vlammen slechts beperkt zuurstof kregen en dat de schade aan de rest van het appartement ook beperkt werd", zegt brandweerwoordvoerder Walter Derieuw.

De brandweer slaagde erin het vuur te blussen, maar de keuken van de flat is volledig uitgebrand. De flat is dan ook minstens tijdelijk onbewoonbaar.

De moeder en haar kind werden ter plaatse onderzocht door een MUG-arts, maar moesten niet naar het ziekenhuis. Zij worden, samen met de vader, tijdelijk elders opgevangen.

'Geen Nederlands'

De brand krijgt mogelijk ook een communautair staartje.

Parlementslid Karl Vanlouwe (N-VA) en gemeenteraadslid in Ganshoren, meldt dat hij, bij het zien van de brand, dadelijk de hulpdiensten heeft gebeld, in het Nederlands, maar dat hij aan de telefoon alleen 'je ne comprends pas' te horen kreeg.

Vanlouwe heeft nu klacht ingediend bij het Comité P en bij het Vast Comité voor Taaltoezicht. "Zelfs in noodsituaties zijn bepaalde hulpdiensten blijkbaar niet in staat tot dringende hulpverlening," zegt de N-VA-politicus die nog eens wijst op de verplichte tweetaligheid van de hulpdiensten in Brussel.

whatsapp_image_2022-04-23_at_10.37.26_am.jpeg
© Brusselse brandweer
Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?