Franse dj mag beelden Atomium niet gratis gebruiken

De Franse DJ Hamida heeft in zijn clip onrechtmatig beelden gebruikt van het Atomium. Dat zegt directeur Henri Simons. Auteursrechtenmaatschappij SABAM neemt contact op met het platenlabel van de artiest.

De afbeeldingen van het pronkstuk van de Wereldexpositie zijn beschermd en voor gebruik moet eerst toestemming worden gevraagd aan de nabestaanden van de ontwerper. 

Brussel en Waals-Brabant spelen een grote rol in de laatste videoclip van de Franse DJ Hamida. De beelden van het Atomium en de leeuw bij Waterloo komen verschillende keren terug in de clip ‘Bara Bara’ met artiest Sosa Lossa.

Dat kan volgens de directeur van het Belgische monument niet zomaar. Wie beelden wil gebruiken voor artistieke of professionele doeleinden moet volgens Henri Simons eerst toestemming vragen. Auteursrechtenmaatschappij SABAM gaat daarom het platenlabel van de artiest contacteren.

Wat de artiest daarvoor moet betalen, is nog niet bekend. Dat hangt af van het aantal keren dat de video al bekeken is, hoeveel albums met het nummer al verkocht zijn en hoe vaak het Atomium voorkomt in de clip, verklaart Simons aan de RTBF

Erfgenamen incasseren
Het is niet de vzw Atomium die het geld voor de rechten ontvangt, maar de ontwerper van het Atomium, André Waterkeyn. Voordat hij overleed in 2005 heeft hij zijn creatie auteursrechtelijk laten beschermen. De opbrengsten die daaruit voortvloeien zullen naar zijn nabestaanden gaan.

In het geval van commercieel gebruik moet eerst om toestemming worden gevraagd. Voor grafische ontwerpen, schilderijen of andere gevallen waar de originele afbeelding in. "De artiest maakt gebruikt van het Atomium om zijn muziek te promoten, zonder de architecturale kwaliteiten van het gebouw in de verf te zetten," verklaart Simons.

Eerdere clips van de dj zijn miljoenen keren bekeken. Afgelopen zomer had Hamida bijvoorbeeld nog een groot succes met het nummer ‘C’est une frappe’ die 17 miljoen keer werd bekeken op YouTube. Met ‘Déconnectés’ was hij één van de best bekekenen in de zomer van 2014.

Pas in 2075, zeventig jaar na de dood van Waterkeyn, valt de auteursrechtelijke bescherming van het Atomium weg.

Bepaalde beelden van het Atomium mogen wél rechtenvrij gebruikt worden. Als het gaat om de evenementen van de Stad Brussel of het Brussels Gewest, maar ook in toeristengidsen, vakantiefoto’s door toeristen. In die gevallen geldt de wetgeving rond panoramavrijheid.

Lees meer over

Nieuws uit Brussel in je mailbox?

Lees ook