Menu

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni
Een groot deel van de Elsensesteenweg in Elsene moet autovrij gemaakt worden en bus 71 moet een aparte busstrook krijgen. Dat zegt Brussels parlementslid Bianca Debaets (CD&V). Bevoegd minister Grouwels zegt het voorstel te willen onderzoeken. [2 reacties]

Tussen de Naamsepoort en het Fernand Cocqplein moet het autoverkeer geweerd worden, aldus Debaets. Nu staat het verkeer op de drukke steenweg meer vast dan dat het vlot kan doorrijden. Ook het openbaar vervoer heeft daar onder te lijden.

"Bus 71 doet er tijdens de spits maar liefst 40 minuten over om van de Naamsepoort naar het Flageyplein te rijden, een traject van nog geen twee kilometer," zegt Debaets in Het Nieuwsblad. Voor de drukste buslijn van Brussel moet er daarom een aparte busstrook aangelegd worden, luidt het.

Volgens Debaets komt een autovrije Elsensesteenweg ook de handelaars ten goede. "Door de steenweg autovrij te maken, kan de Elsensesteenweg zich beter ontwikkelen tot een bloeiende handelsas met horecazaken."

Minister Brigitte Grouwels, bevoegd voor Openbare Werken en Vervoer, zegt dat ze de voorstellen van haar partijgenote wil onderzoeken, maar peilt eerst naar het standpunt van de gemeente, buurtbewoners en handelaars.

Vertramming
Ook Groen! is voorstander om de Elsensesteenweg vanaf de Naamsepoort tot aan het Fernand Cocqplein autovrij te maken. De partij wil ook dat de Elsensesteenweg in de toekomst door een tram bediend wordt. Dat staat ook in het regeerakkoord.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Elsene , Samenleving