'Geen tram in de Wetstraat'

Steven Van Garsse
© Brussel Deze Week
08/12/2010
Een tram in de Wetstraat? Dat was maar een grap. "Maar er kómt helemaal geen tram in de Wetstraat!" riep Marie-Laure Roggemans, Europawijk- experte van het Brussels Gewest, uit tijdens Les midis de l’urbanisme van de denktank Arau.

Daar ging het over het vastgoedbeleid van de Europese Commissie. Die wil gaan bijbouwen in de Wetstraat. De Commissie heeft 70.000 vierkante
meter kantoor tegen 2013 nodig, en nog eens 330.000 op de middellange termijn. Een flink deel daarvan moet in de Wetstraat komen.

Samen met het Brussels Gewest werd een wedstrijd uitgeschreven voor de herinrichting van de buurt rond de drukke stadsboulevard, die een ecowijk moet worden. Winnaar Christian de Portzamparc schrapte enkele rijvakken van de Wetstraat en tekende een tramlijn in het midden. Meteen was duidelijk dat er resoluut voor een ander soort mobiliteit wordt gekozen.

Tweede keer ondertunneld
Dat tramplan is volledig uit de lucht gegrepen, blijkt nu. Het staat haaks op het mobiliteitsplan Iris 2. Bovendien is het alleen uitvoerbaar als de Wetstraat een tweede keer ondertunneld wordt (er rijdt al een metro). En dat is financieel onhaalbaar. De tram zou er ook kunnen komen als heel Brussel radicaal minder auto's binnenlaat, bijvoorbeeld door een stadstol. Quod non. Exit dus de tramlijn.

Vraag blijft hoe het mobiliteitsprobleem dan wél wordt opgelost. De Europese wijk krijgt meer kantoren en woningen. Dat is de vurige wens van Brussel en Europa. Er komen misschien wel hoge torens. De metro- en autocapaciteit in de Europese wijk zit nu al aan haar limiet. De Europese Commissie, zo bleek tijdens het debat, is niet direct van plan om massaal parkeerplaatsen te gaan schrappen. Ook niet in de nieuwe gebouwen.

"We houden ons aan de wettelijke normen," antwoordde de vertegenwoordiger van de EC. Hij zei er ook bij dat heel wat EU-ambtenaren al van de auto op het openbaar vervoer zijn overgestapt. Er wordt meer gefietst, en de EU-ambtenaren wonen dichter bij het werk dan de meeste Belgen.

Maar of dit alles volstaat om de mobiliteitsknoop in de Wetstraat te ontwarren bij een verdubbeling van het aantal kantoren, is zeer de vraag. Beliris bereidt nu een mobiliteitsstudie voor over de Wetstraat. Dat is vast een harde dobber. Over enkele weken weten we meer.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad, Samenleving

Lees ook

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni