Na de geplande heraanleg blijft de Generaal Jacqueslaan in Elsene beperkt tot twee rijstroken in elke richting. Dat heeft minister van Openbare Werken Pascal Smet (SP.A) gezegd in het Brussels parlement. Het blijft wel zoeken naar een oplossing voor het kruispunt met de Buyllaan.
© Gracq
Generaal Jacqueslaan blijft op twee rijstroken
"De gemeente Elsene is akkoord om de Generaal Jacqueslaan te vernieuwen met twee vakken in elke richting en een afgescheiden, verhoogd fietspad", antwoordde Smet op een vraag van Céline Delforge (Ecolo) in de commissie Infrastructuur.
Elsene was aanvankelijk tegen de verminderen van drie naar twee rijvakken maar is overtuigd na de testfase van de voorbije maanden. De Generaal Jacqueslaan was voor de testfase een soort stadsautostrade waarop fietsers geen eigen plek hadden.
De heraanleg betekent ook dat er bomen komen langs de trambedding. Over het lot van de parkeerplaatsen is nog niet beslist: die komen ofwel langs de voetpaden, ofwel langs de trambedding. "Beide scenario's hebben voor- en nadelen", aldus Smet.
Knooppunt Buyl
Een nog groter knooppunt is echter de Adolphe Buyllaan. Die werd tijdens de testfase voor een stukje tot één rijrichting beperkt voor het autoverkeer. Dat leidde echter tot heel wat extra sluipverkeer in de kleine Emile Banningstraat. Omdat een eenrichtingsstraat over de hele lengte eerder al meermaals is afgeschoten door de gemeente, is een terugkeer van het verkeer in twee richtingen aan de orde.
Dat lost echter niets op voor de trams 25 en 94 en bus 71 die er dagelijks in de file staan. Daarom stelt Smet nu een andere piste voor. "We bekijken met de MIVB en Brussel Mobiliteit of we de situatie niet kunnen verbeteren door de haltes van de tram naar de Generaal Jacqueslaan te verplaatsen en die voor de bus naar de Renbaanlaan. In januari nemen we een beslissing."
Fraiteurbrug
Voor Delforge is dat echter geen echte oplossing. "De enige manier om het openbaar vervoer echt vlot te trekken en het sluipverkeer uit de hele wijk te weren is de Fraiteurbrug te sluiten voor het verkeer dat van de E411 komt", aldus het oppositielid. "Dat was ook de conclusie in een mobiliteitsstudie besteld door de gemeente."
Smet beloofde het grotere plaatje te bekijken in het kader van de plannen voor de veelbesproken vertramming van buslijn 71.
Lees meer over: Elsene , Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.