Gents experiment: Onderwijs in thuistaal geen invloed op taalvaardigheid

© brusselnieuws.be
23/11/2012
De thuistaal toelaten op school is niet negatief voor de kennis van het Nederlands, maar onderwijzen in de thuistaal is ook geen echt succes. Dat blijkt uit een proefproject waarbij het Turks een plaats kreeg in enkele Gentse scholen. De kinderen voelen zich wel zelfzekerder.

Sinds 2008 duidde Gent enkele scholen aan waar kinderen met een Turkse achtergrond op school hun moedertaal mochten gebruiken om hun gevoelens te uiten, tijdens een groepswerk, of als ze iets moesten opzoeken. In twee scholen ging men nog een stap verder en leerden kinderen ook lezen en schrijven in het Turks. Dat schrijft De Standaard.

Het experiment, dat werd begeleid door onderzoekers van de Universiteit Gent en de KU Leuven, leidde tot twee conclusies. "Het informele gebruik van de thuistaal is goed voor het welbevinden van de kinderen. Ze voelen zich meer zelfverzekerd. En het staat het leren van het Nederlands niet in de weg."

Bij de groep die het Turks intensief mocht gebruiken, waren de resultaten minder positief. "Hun taalvaardigheid is niet beter dan die van kinderen in andere scholen, niet voor Nederlands en vreemd genoeg ook niet voor Turks."

Afscheidnemend schepen van Onderwijs Rudy Coddens (SP.A) relativeert het resultaat. "Met slechts vier uur per week was het project te beperkt om succesvol te zijn", zegt hij in de krant. "Uit internationaal onderzoek is gebleken dat het pas effect heeft als het over meerdere jaren wordt volgehouden."

De nieuwe Gentse bestuursploeg is van plan om het informeel toelaten van thuistalen in scholen aan te moedigen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni