Gewest: 'GEN-aanbod blijft onvoldoende'

© brusselnieuws.be
23/03/2015

De aangekondigde uitbreiding van het GEN is een eerste stap in de goede richting, maar lang niet voldoende. Dat zegt de Brusselse regering. Ook reizigersvereniging TreinTramBus is niet onder de indruk van het plan.

De opening van de Schuman-Josaphattunnel zal nieuwe treinverbindingen opleveren van en naar de Europese wijk en ook de opening van enkele extra haltes vindt de regering positief. Minister-president Rudi Vervoort (PS) en minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) blijven echter op hun honger zitten wat betreft de frequenties van de voorstadslijnen.

"We kunnen ons niet tevreden stellen met het aanbod dat mogelijk wordt gemaakt door de ingebruikname van de tunnel Schuman-Josaphat", klinkt het in een officiële reactie. "Vier treinen per uur in de dertig belangrijkste Brusselse stations, daar ligt voor deze regering de lat. In hun communicatie van vandaag geven de federale minister en de NMBS daarover geen enkele garantie."

Vervoort en Smet vragen meer duidelijkheid over de plannen en nieuw overleg met de NMBS en de federale overheid. De Brusselse regering wil ook een eigen studie bestellen over de uitbouw van een stedelijk spoornet tegen 2017.

Niet op het niveau van andere steden
Ook TreinTramBus ziet in eerste instantie weinig reden tot juichen. "In een eerste fase zien we vooral een verschuiving van treinen naar de nieuwe tunnel, maar weinig extra aanbod", zegt Jan Van Severen aan FM Brussel. "In 2017 krijgen we wel een uitbreiding van de spits en een beter aanbod in het weekend, maar de bediening blijft onder het niveau dat we zien in andere Europese steden."

Volgens de reizigersorganisatie kunnen we ook niet veel beter verwachten vermits de NMBS fiks moet besparen. "Tegen 2019 gaat het budget met 20 procent naar beneden. Met die dwangbuis kan je onmogelijk meer treinen laten rijden. Het probleem ligt voor een stuk ook bij Infrabel, dat meer geld vraagt voor het gebruik van de spoorinfrastructuur dan spoorbeheerders in andere landen. Extra treinen inzetten betekent dus extra verlies voor de NMBS."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni