Ghelamco krijgt voorkeur voor bouw nationaal stadion

© Jaspers-Eyers

De Stad Brussel heeft voor de bouw van het nieuwe nationale stadion op Parking C haar voorkeur uitgesproken voor het project van het consortium rond BAM/Ghelamco. "Dit is een historische dag voor Brussel en het Belgische voetbal."

Belangrijke criteria bij de keuze van het consortium waren onder meer de haalbaarheid en de financiële adelbrieven. Ook de fasering van de werf is fundamenteel, want beurzen zoals Batibouw en het Autosalon mogen niet in het gedrang komen.

Onder meer het Gewest, de gemeente Grimbergen, de Brusselse bouwmeester en bewonersgroepen mochten hun advies geven, maar uiteindelijk hakte de Stad de knoop door. De keuze viel op het consortium met het Nederlandse BAM, het Vlaamse Ghelamco en architectenbureau Jaspers-Eyers.

Volgens Brussels burgemeester Yvan Mayeur (PS) is de keuze er gekomen "na intense analyse en veel debat". Het project moet voor Mayeur Brussel opnieuw op de internationale kaart zetten, maar ook iets bijbrengen aan de stad. "Het project is voor mij niet enkel sportief, maar ook sociaal-economisch. Het moet iets opleveren voor de Brusselaars."

Schepen van Sport Alain Courtois (MR) benadrukt ook dat de beslissing door de Stad en het Gewest "als ploeg" is genomen. "Dit is een historische dag voor Brussel en het Belgisch voetbal", zei Courtois. "We hebben een locatie, een bouwgroep en een club. Nooit eerder stonden we zo ver in dit moeilijke dossier." Courtois benadrukte dat er al over een nieuw stadion wordt gesproken sinds het Heizeldrama, straks 30 jaar geleden.

De Stad begint volgende week al te onderhandelen met het consortium en voetbalclub RSC Anderlecht, die het stadion zal gebruiken als thuisbasis. Een akkoord over het gebruik van het stadion door de Rode Duivels is er nog niet.

Volgens Brussels minister voor Financiën Guy Vanhengel (Open VLD) zullen er ook geen financiële waarborgen nodig zijn voor het project, noch van de Stad, noch van het Gewest. In het verleden is altijd beloofd dat het project zou gerealiseerd worden zonder publiek geld. (Lees verder na het beeld)

© Jaspers-Eyers Architects

Strakke timing
Naast BAM/Ghelamco waren ook consortia rond bouwbedrijven Denys en Besix in de running. De beslissing is overigens nog niet definitief. Als de onderhandelingen met de voorkeursbouwer afspringen, kan een ander project opnieuw op de voorgrond treden. Tegen de zomer moet het contract wel zijn uitgewerkt en ondertekend.

Het nieuwe stadion moet klaar zijn voor het Europees Kampioenschap voetbal in 2020. Vier wedstrijden daarvan zullen in Brussel beslecht worden. De timing voor de bouw is daarom erg strak.

De vrees bestaat dat procedures van tegenstanders nog roet in het eten gooien. De Stad maakt zich echter sterk dat voor geen van de drie projecten een aanpassing van het Vlaamse Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan (Grup) nodig is. Dat is belangrijk, want vooral in het geval van een aanpassing zou de deur open staan voor een procedureslag bij bijvoorbeeld de Raad van State.

Eurostadion

Het grootste voetbalstadion van het land, de grootste ondergrondse parking van Europa: superlatieven genoeg in de plannen voor een nationaal voetbalstadion op de site van Parking C. Maar wordt het stadion ooit gebouwd? Je leest er alles over in ons dossier.     
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Nieuws uit Brussel in je mailbox?