De Stad Brussel mag een kabelbaan bouwen tussen metrostation Heizel en de ontradingsparking onder het nieuwe voetbalstadion. Dat heeft de Brusselse regering beslist. Het stadsbestuur hoopt de kabelbaan tegen 2019 in gebruik te nemen.

De Stad Brussel, die eigenaar is van de Heizelvlakte, had aan het Gewest gevraagd of ze een kabelbaan mocht bouwen tussen metrostation Heizel en de ontradingsparking van het nieuwe voetbalstadion, met zijn 10.000 plaatsen. Het antwoord van de regering luidde donderdag 'ja'.

Nu het groene licht van de regering er is, wil de Stad doorzetten met de plannen voor de kabelbaan. Die zou 5.000 personen per uur kunnen vervoeren.

"De bedoeling is vooral om de gebruikers van de ontradingsparking naar de metro te brengen, een afstand van minstens 800 meter", legt schepen Philippe Close (PS) uit aan onze redactie. "Het is niet echt een verbinding tussen het stadion en de metro. De politie laat supporters na een match graag wat wandelen om de gemoederen te bedaren."

Het idee van de kabelbaan komt van KCAP, het bureau dat het masterplan voor de Heizel opstelde. Close ziet verschillende voordelen bij die keuze. "Je kan veel mensen vervoeren, de kostprijs voor de bouw valt mee en het is ook nog eens een verwijzing naar de kabelbaan die er al was tijdens de expo van 1958."

Het stadsbestuur wil de kabelbaan graag tegen 2019 in dienst nemen. De bouw ervan kost 8 miljoen euro, een bedrag dat ook al gebudgetteerd is door de Stad. Hoeveel een ritje zal kosten, is nog niet bepaald.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad , Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni