Groen Overijse boos omdat bestuur niet deelneemt aan tramproject

© brusselnieuws.be
27/11/2012
Overijse komt niet voor in de mobiliteitsvisie 2020 van De Lijn, en daar kan de groene oppositie niet mee lachen. Die wil dat de nieuwe tramlijnen van De Lijn rond Brussel ook Overijse aandoen, maar volgens het gemeentebestuur is daar geen nood aan.

In de mobiliteitsvisie 2020 van De Lijn en Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V) is voorzien in onder meer vier tramlijnen in Vlaams-Brabant. Tervuren, dat al een tramverbinding met Brussel heeft, zou een extra verbinding krijgen met de luchthaven en de Noordrand. Buurgemeente Overijse blijft echter verstoken van een nieuwe tram.

"Een gemiste kans", zegt Peter Lombaert van Groen aan Het Nieuwsblad. "Heel wat inwoners van Overijse werken in Zaventem en Brussel, maar beschikken over te weinig opties om gebruik te maken van het openbaar vervoer. We vragen al jaren om een betere openbare verbinding met de belangrijkste werkzones in de regio. Onbegrijpelijk dat het gemeentebestuur niet op de kar is gesprongen bij het tramproject van De Lijn."

Maar volgens het gemeentebestuur is er geen behoefte aan een dergelijke tramlijn in de gemeente. "Uit een bevraging van De Lijn zelf is gebleken dat de inwoners van Overijse eerder vraag hebben naar een snelle verbinding naar Brussel dan naar een ringtram naar Tervuren, Machelen, Vilvoorde en Jette", zegt schepen van Mobiliteit Kristel Stouffs (CD&V). "We hebben daar ook amper plaats voor."

Om een vlottere verbinding met de werkzones te garanderen, denkt de schepen eerder aan de uitbouw van het GEN-netwerk en prioritaire fietsroutes. Er komt ook een snelbusverbinding Waver-Hoeilaart-Overijse-Brussel, waar de gemeente zwaar op wil inzetten.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni