Grouwels stopt Meisertunnel in de koelkast (update)

© brusselnieuws.be
31/08/2010
De heraanleg van het Meiserplein komt er niet voor 2015. Volgens een studie zou de ondertunneling van het verkeersknooppunt 200 miljoen euro kosten. De trams zouden daar slechts één minuut bij winnen. "De kosten wegen niet op tegen de baten," zegt minister Grouwels (CD&V). SP.A en PS steigeren.

In januari van dit jaar jaar klonk het nog dat het Meiserplein in 2011 zou aangepakt worden maar deze zomer besliste minister van Vervoer en Openbare Werken Brigitte Grouwels om de heraanleg op de lange baan te schuiven. "Volgens de studie die loopt wegen de kosten niet op tegen de baten," zegt de woorvoerder van de minister aan brusselnieuws.be.

De vele trams die het plein oversteken zouden volgens de studie slechts één minuut winnen als er een tunnel kwam. Die zou echter 200 miljoen opslorpen. "Gezien de budgettaire beperkingen moeten we keuzes maken en we verkiezen te investeren in andere projecten zoals de aanleg van een metro op de noord-zuidas. Dat kost ook veel geld maar daar is een grote vraag naar."

Nog zeker tot het einde van de huidige legislatuur in 2014 blijft het Meiserplein dus zoals het is. Het is wel mogelijk dat er kleine ingrepen gebeuren. "Minister Grouwels is zich bewust van de moeilijke verkeerssituatie en bestudeert hoe ze de verkeersstroom kan verbeteren," aldus nog de woordvoerder.

Het Meiserplein is vooral voor het autoverkeer een zwart punt in het gewest. Gemiddeld gebeurt er om de zes dagen een ongeval. Over de heraanleg wordt al vele jaren gesproken.

"Groen en fonteinen"
Oppositielid Jef Van Damme (SP.A) is niet te spreken over de keuze van Grouwels. "De minister schiet het hele project af nog voor de resultaten van de bestelde studie bekendgemaakt zijn," zegt het Brussels parlementslid. "Ze bewijst eens te meer dat ze geen daadkracht bezit. Niet alleen neemt ze zelf geen initiatieven, maar schroeft eens te meer beslissingen van de vorige regering terug."

Van Damme vindt dat er andere baten zijn dan de minimale tijdswinst voor de trams. "Door enkel daarop te wijzen bewijst Grouwels dat ze geen globale visie heeft. Een tunnel heeft nog andere voordelen: veiliger verkeer, een meer leefbare buurt en minder CO2-uitstoot en geluidsoverlast. Het zou een echt stadsplein kunnen worden met veel groen en fonteinen."

PS interpelleert Picqué
Ook bij de plaatselijke PS-afdeling van Schaarbeek is de beslissing van Grouwels in het verkeerde keelgat geschoten. "Dit is een slecht cadeau voor de duizenden automobilisten, voetgangers, fietsers en reizigers van het openbaar vervoer die elke dag dit 'plein' gebruiken," luidt het in een persbericht. De partij betwijfelt of de hele Brusselse regering wel achter de beslissing van Grouwels staat en zal minister-president Picqué daarover interpelleren.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Schaarbeek, Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni