Grouwels: 'Tram 92 en 94 verdwijnen niet uit Schaarbeek'

© brusselnieuws.be
06/09/2010
Dat de MIVB en minister van Vervoer Brigitte Grouwels (CD&V) eraan denken om de tram naar het Centraal Station later door te trekken tot de site van Thurn & Taxis zorgt voor onrust bij heel wat Schaarbekenaren. Die vrezen dat ze 'hun' trams 92 en 94 zullen verliezen. Die vrees blijkt echter ongegrond.

Eens de tramlus langs het Centraal Station er is, komt er mogelijk een nieuwe tramlijn op de Pachecolaan, richting Noordstation en Thurn & Taxis. Dat maakt veel Schaarbekenaren ongerust. Ook SP.A-gemeenteraadslid Bernadette Vriamont vreest dat de lijnen 92 en 94 vanaf dan niet langer door Schaarbeek zullen rijden.

"Het begint er stilaan op te lijken dat de Brusselse regering en de MIVB Schaarbeek liever mijden," zegt ze in een persbericht. "Sinds de verschillende herschikkingen van het net gaat het openbaar vervoer in Schaarbeek van kwaad naar erger. Het reiscomfort en de bereikbaarheid van het centrum is voor de Schaarbekenaren al sterk achteruitgegaan: tram 4 (vroeger 52) werd omgeleid langs het kanaal, tram 55 is beperkt tot Rogier, tram 56 is verdwenen en bus 65 is beperkt tot het Centraal Station."

Nieuwe lijn naar Noordstation
Toch moet Schaarbeek niet vrezen voor het verdwijnen van tram 92 en 94. "Vanaf 2014 zullen die het Centraal Station aandoen," aldus Grouwels. "Daar kunnen mensen in Schaarbeek hun voordeel mee doen. Een volgende stap die we voorbereiden is inderdaad het verder doortrekken van de tramlijn vanaf het Centraal Station richting Noordstation en Thurn & Taxis maar dat wordt een nieuwe lijn, die de trams 92 en 94 verder aanvult."

Het is trouwens nog te vroeg om te zeggen of die nieuwe lijn langs de Pachecolaan er effectief komt. "Binnenkort wordt gestart met de socio-economische impactstudie voor deze tramuitbreiding: het reizigerspotentieel wordt onderzocht, de mogelijke tracés worden bekeken en de kostprijs wordt berekend zodat we een goede kosten-batenanalyse kunnen maken," zegt Grouwels.

Schaarbeek profiteert van kwart van budget
Ook de kritiek dat Schaarbeek de voorbije jaren stiefmoederlijk is behandeld op het vlak van mobiliteit wordt door de minister weerlegd. "In 2010 investeer ik in totaal 21,6 miljoen euro in projecten die Schaarbeek aanbelangen. Dat is een kwart van het totale budget voor het openbaar vervoer (85 miljoen euro). De minister heeft het dan over de aanleg van een tramlijn op de Leopold III-laan (grotendeels in Evere) en de heraanleg van de Gallaitstraat en de Kerselarenlaan.

Vanaf maart 2011 investeert de minister van Vervoer en Openbare Werken nog eens 4,5 miljoen euro voorzieningen voor het openbaar vervoer in Schaarbeek. Onder andere de indienstname van lijn 62 (op de Leopold III-laan) en de verdubbeling van de frequentie op lijn 23 staan op het programma.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Schaarbeek , Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni