Menu

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni

Heraanleg Wayezstraat in Anderlecht kost parkeerruimte

Bruno Schols
© Brussel Deze Week
25/03/2009
De komende jaren geven het wijkcontract Wayez-Aumale en het federale fonds Beliris de handelswijk van Anderlecht een grondige boost. De Wayezstraat en een groot deel van de straten eromheen worden heraangelegd en voetgangersvriendelijk gemaakt. Klein twistpunt: hoeveel parkeerplaatsen mogen er sneuvelen? Zo weinig mogelijk, vindt schepen van Middenstand Willy Raes (MR).

We gingen eens ter plaatse kijken wat de plannen van het wijkcontract precies inhouden, en we maakten een afspraak met de projectleider Guy Van Beeck. De Raymond Vander Bruggenlaan, Doverstraat, Maurice Xhoneuxstraat, de Naaldstraat, Scheutveldstraat, Bronsstraat, Biestebroekstraat en François Janssensstraat worden vernieuwd, vertelt hij. De voetpaden worden heraangelegd, er komt nieuwe verlichting en de meeste straten krijgen ook een nieuwe asfaltlaag. De Bruinstraat wordt een voetgangersstraat met snelheidsremmers. Op gevaarlijke kruispunten - zoals waar de Dover- en de Victor Rauterstraat samenkomen op de Bergensesteenweg - wordt het voetpad aanzienlijk verbreed. Met die ingreep worden automobilisten verplicht een voor een de steenweg op te rijden en niet, zoals nu, met z'n drieën tegelijk.

Ook met de parken en pleintjes zijn er grootse plannen. Het Jef Dillenplein krijgt er een speelplein bij. Dat komt er op een plaats die nu vooral als parkeerruimte dient. Op het Verzetsplein, in het hart van de Wayezwijk, worden de geparkeerde auto's van het plein geweerd en zullen de twee straten (nu eenrichtingsverkeer) langs het plein verkeersvrij gemaakt worden.

Beliris plant een heraanleg van het Victor Rauterpark. "De bedoeling is dat wandelaars rechtstreeks van de ene groene zone naar de andere kunnen. Ze kunnen langs het Jef Dillenplein naar het Verzetsplein, dan naar het Rauterpark en iets verderop kunnen ze op de Biestebroekkaai naar de boten kijken. Dat is toch vrij uniek in Brussel."

Eén struikelblok: de heraanleg zal parkeerplaatsen kosten. Sommige winkeliers uit de buurt hebben hun ongenoegen al kenbaar gemaakt. Schepen Raes wijst erop dat handelaars klanten kunnen verliezen als er parkeerproblemen rijzen. Schepen van Mobiliteit Musta­pha Akouz (PS) countert die kritiek dan weer met de mededeling dat het verlies van parkeerplaatsen te verwaarlozen is, en dat er zeker geen driehonderd plaatsen sneuvelen.

Volgens projectleider Van Beeck ligt de waarheid in het midden: "Het aantal parkeerplaatsen vermindert, maar nu al zien we dat toch niet alle parkeerplaatsen worden gebruikt. Bovendien parkeren heel wat handelaars pal voor hun zaak, terwijl achter het Rauterpark een publieke garage ligt die onderbenut is. Er zal dus geen tekort aan parkeerplaatsen ontstaan, automobilisten zullen alleen wat langer moeten lopen."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Anderlecht , Samenleving