Huytebroeck handhaaft beroep tegen spreidingsplan Wathelet

© Google Earth/Infografiek BDW

De Brusselse regering is niet van plan om het beroep tegen het plan Wathelet op te schorten, ook niet nu het is bijgestuurd. Dat meldt minister van Milieu Evelyne Huytebroeck (Ecolo). Ook oppositiepartij SP.A vindt het niet kunnen dat er voor de bewoners van de kanaalzone geen enkele verbetering komt met het aangepaste plan.

Volgens het gewijzigde spreidingsplan zouden vooral de inwoners van Etterbeek, Elsene, Oudergem en Watermaal-Bosvoorde vanaf vrijdag minder overvlogen worden. De zogenaamde bocht naar links zal immers minder gebruikt worden. Vliegtuigen naar het zuiden zouden in de plaats via de zogenaamde Ikea-route gestuurd worden, of, via de Ringroute.

Eerder bleek al dat heel wat Vlaamse politici niet te spreken zijn over de aanpassing, maar ook het Brussels Gewest, dat begin deze week nog een gerechtelijke procedure startte tegen het plan, is ontevreden. Voor milieuminister Huytebroeck gaan de wijzigingen lang niet ver genoeg. Onder meer het feit dat er geen verbetering inzit voor de 230.000 Brusselaars die overvlogen worden via de kanaalroute zit haar dwars.

"We handhaven onze procedure bij de rechtbank van eerste aanleg", klinkt het in een persbericht. "Wat nu voorligt zijn halve maatregelen zonder garantie op termijn. Er moet een moratorium komen voor het plan Wathelet, een serieuze impactstudie en overleg met het Brussels Gewest."

SP.A: 'Sociale breuklijn'
Ook bij SP.A vinden ze de bijsturing van het spreidingsplan onvoldoende. "Wathelet verlegt nu een vliegroute boven Etterbeek, maar voor de inwoners van de kanaalzone verandert er niets", zegt parlementslid Jef Van Damme. "Nochtans zijn zij het grootste slachtoffer. De plannen volgen een sociale breuklijn. De mondige rijke buitenwijken winnen van de arme dichtbevolkte volkswijken."

Voor Van Damme moet het spreidingsplan worden afgevoerd. "De concentratie van vluchten over dichtbevolkt gebied is onaanvaardbaar. Overdag moeten vluchten zoveel mogelijk geconcentreerd worden over dunbevolkte gebieden en dus niet over het Brussels Gewest. Bovendien moet Brussel 100 procent vrij van nachtvluchten zijn."

Federaal staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet (CDH) geeft nog mee dat er "gewerkt wordt aan een oplossing voor de kanaalroute."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Lees meer over

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?