Infrabel is halverwege vernieuwing van sporencomplex Schaarbeek

© Frédéric Petit

De vernieuwing van de spoorinfrastructuur aan de Albertbrug in Schaarbeek, waar elke dag ongeveer duizend treinen voorbijkomen, staat op schema. Gedurende in totaal zestig weekends zal er op die plaats gewerkt worden aan sporen, wissels en seinen voor een investering van in totaal 16 miljoen euro. Dat bleek zaterdag tijdens een werfbezoek met spoornetbeheerder Infrabel.

Het sporencomplex vlakbij het station van Schaarbeek en het spoorwegmuseum Train World is een belangrijk spoorknooppunt. Ongeveer een kwart van alle treinen in België rijdt erlangs, richting de Noord-Zuidverbinding, het vormingsstation van Schaarbeek of naar de luchthaven, Leuven en Mechelen.

De modernisering van het knooppunt dat tot 150 meter breed is, startte vorige zomer. Over een lengte van 800 meter wordt alles vernieuwd: vijf kilometer sporen en 135 bovenleidingspalen worden vernieuwd, er komen 31 nieuwe wissels van 30 meter lang, 19 seinen worden verplaatst en er wordt 26 kilometer aan seinkabels gelegd.

Werken op schema
Alle werkzaamheden vinden tijdens de weekends plaats met nauwelijks impact voor het treinverkeer. Tegen eind 2018 zou de operatie volledig afgerond moeten zijn.

"We zijn nu ongeveer halverwege en alles ligt op schema", zegt Infrabel-woordvoerder Frédéric Petit. "De renovatie komt de veiligheid, de betrouwbaarheid en de doorstroming van het treinverkeer ten goede."

Treinen zullen er ook tot 120 kilometer per uur kunnen rijden, in plaats van 90 nu.

Lees meer over

Nieuws uit Brussel in je mailbox?

Lees ook