Jonge ondernemer Hassan Al Hilou: 'Brussel verdient beter'

© Saskia Vanderstichele

Van de Vlaamse minister-president tot de Europese Commissie en de Amerikaanse ambassade: allemaal nodigden ze Hassan Al Hilou uit om zijn concept van internetplatform toe te lichten. De leerling van het Koninklijk Atheneum Anderlecht is zestien jaar, en daarmee de jongste ondernemer van het land. Met zijn drietalig internetplatform Youthtalks.be wil hij jongeren een heus discussieforum geven om hun eigen visies toe te lichten, wars van alle mediaheisa.

Als we de believers in innovation mogen geloven, zijn Twitter en Facebook voor jongeren te beperkend. En zijn alle ogen gericht op Youthtalks, het online platform dat jongeren een forum zal bieden vanaf 15 april. Bedenker van het project is een leerling van het vijfde jaar aso Economie-Wiskunde in het Koninklijk Atheneum Anderlecht.

“Moslim en van Iraakse origine,” stelt Hassan Al Hilou parmantig. “Wat betreft inzet, ijver, studieresultaten en ondernemingszin is hij een voorbeeld,” bekent de schooldirecteur. De directie heeft er dit schooljaar voor gezorgd dat Hassan school kan lopen in een stelsel met vrijstelling van lesuren, gecompenseerd door remediërende taken. Kortom: minder lesdagen om ‘persoonlijke redenen’, en die heeft Hassan wel.

Iedere dag pendelt de jongen met bus 128 uit Ninove naar Brussel waar hij een ‘dubbelleven’ leidt. In het kantoor Kunst-Wet van KBC heeft hij een eigen kantoor ter beschikking gekregen (in het kader van zijn StartIt-bedrijf, waarvoor KBC logistieke steun geeft). Daar werken vier stagiairs-webdesigners voor hem (derdejaars bachelor van Odisee en al aandeelhouder van Youthtalks). En 22 vrijwilligers, samen het communicatie- en redactieteam (doorgaans studenten van de VUB, Odisee Hogeschool Brussel, Karel de Grote Hogeschool, Universiteit Antwerpen,…).

Tussendoor is ‘s lands jongste ondernemer ook ambassadeur van Bronks, waar hij vorig jaar in Sorry voor alles speelde, een stuk over stigmatisering van moslims.

Corruptie
Vorige zomer was Youthtalks nog een idee. Maar snel werd het een startersbedrijf. In een notendop samengevat is het een online discussieplatform waarop jongeren van 14 tot 30 jaar, uit heel de wereld, een tekst of beeld kunnen posten. De tekst moet gaan over wat in hun omgeving gebeurt. En het innovatieve van het internet is dat het in een pro en contra-stijl wordt gezet. De ingezonden opinie wordt op basis van selectiecriteria gescreend door het redactieteam van Youthtalks. Pas nadien wordt het artikel, de blog of de video online gezet in een format van pro of contra.

“Op sociale media staat alles onder elkaar, wat niet echt toegankelijk is,” vindt Hassan. “Met Youthtalks wil ik iedereen direct confronteren met pro en contra en het grote midden daartussen. Youthtalks verenigt eigenlijk de sterktes van beide visies in een Contested Zone. Bovendien is het innovatieve aan het Youthtalks-format dat de pro-lezers niet anders kunnen dan de contra-mening te lezen. Zo hou je minder vast aan je eigen meningsgroepje.”

Hassan haalde de mosterd voor zijn concept bij een zomercursus aan het United World College (UWC) in Berlijn. Hassan: “Ik zat daar twee weken samen met 60 jongeren uit 24 landen. En ik, nog een kind eigenlijk, hoorde daar in zo korte tijd zoveel andere verhalen uit zoveel hoeken van de wereld. Julia uit Brazilië had het over de corruptie van de presidente. Andreas uit Israël had het over de vrede rondom hem. Alle jongerenverhalen bleken totaal anders dan wat ik uit de media kende.”

Clichés
Terug thuis, dacht Hassan na over een online project, om alle jongeren deelgenoot te maken van zijn soort Berlijnse ervaring. Hassan: “Of je rijk of arm bent, je verdient de kans om te horen wat andere jongeren denken over hun leefomgeving, over de wereld, politiek, economie en fashion (de eerste thema’s die Youthtalks zal aanreiken, red.). Want wij hebben als jongste generatie het recht om het denken van generatiegenoten te kennen; onbezoedeld door opinies van betweters. De multinationale media tonen enkel wat zij willen tonen. Met steeds hetzelfde perspectief en dezelfde clichés. En altijd ‘later’ dan de info die jongeren onder elkaar delen.”

Wat een doodgewone roep van een jongvolwassene leek, kreeg bijval. Hassan: “Ik wil Youthtalks niet zien als iets van iemand die de wereld hoopt te redden, maar als een economisch product. De winst van dit Youthtalks-project zal voor 50 procent online afgestaan worden aan goede doelen, zoals de bouw van een school in Brussel. Maar er zal ook winst afgestaan worden aan de participanten. En dit systeem zou ik willen overdragen naar andere economische systemen, die eveneens een deel van hun winst zouden afstaan aan projecten, bijvoorbeeld voor starters. Want bij de kloof tussen rijk en arm heb ik een slecht gevoel.”

Dus kwam er een marketingplan met een eigen geldcirculatiesysteem, los van de advertentiewerving. Hassan: “Want jongeren hebben applicaties om advertenties te blokkeren. Dus werk ik nu met co-founders en mentors als Pieter Vandekerckhove (founder Mobile Vikings, red.), Julie Foulon (Betagroup, red.) en Alain Depauw (immogigant Noordwijk, die wil steunen om iets te doen met scholen, red.).”

Pro-contra
Wat zou Youthtalks aan Brussel kunnen bijdragen? Hassan: “Een forum is het uitstekende middel om Brussel ‘mooier’ te maken, want Brussel verdient beter dan hoe het in de media aan bod komt. Op nieuwjaar werd een auto in metrohalte Clemenceau geduwd. Van HLN tot Amerikaanse media werd bericht dat de Brusselse straatjeugd die vandalenstreek uithaalde. Alle commentaar bleek negatief.”

“Mijn Youthtalks-reflex was meteen: ik wil Brahims versie horen, een jongeling die populair is in Clemenceau. Hij antwoordde op mijn mailtje dat de jongeren van Clemenceau hun voetbalterrein werd afgepakt. Als weliswaar foute maar enige mogelijke tegenreactie om aandacht van de media te krijgen hebben ze die auto de metro ingeduwd. Ze weten nu eenmaal niet hoe het anders aan te pakken. Als Youthtalks al had bestaan, dan had het ook dat wederwoord kunnen brengen. Want voor de jongeren is de oorzaak de politiek, die hun sportieve vrijetijdsinvulling beknot. Alle media gingen mee in dat foute beeld.”

Wat betreft promotie gaat Youthtalks eerst in de Brusselse scholen rond om er in het vijfde en zesde middelbaar het Youthtalks-concept kenbaar te maken. En er met een pro-contra een oefening te maken. Ook Muntpunt doet vanaf 2017 mee met vijf visuele events.

Hassan: “We willen betrokken zijn met onze community, we willen ook straatjongeren aan het woord laten. In september start ik de voetbalploeg Dream Hope op aan Clemenceau; we zullen de trainers diets maken hoe ze met werkloze straatjongeren moeten omgaan. Alles samen met en voor de lokale jeugd doen is de strategie die we internationaal moeten doortrekken. Youthtalks start dus eerst in Brussel, omdat eerst mijn omgeving mee moet zijn, vooraleer het wereldwijd wordt gelanceerd. Al hebben Groot-Brittannië, Amerika en zelfs de Emiraten interesse in het project.”

***
Youthtalks.be gaat 15/4 online

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?