Kanaalroute: veel kritiek op Wathelet

EVC
© brusselnieuws.be
18/07/2012
De politieke reacties op het intensieve gebruik van de Kanaalroute ‎vanaf 1 september laten niet op zich wachten. Volgens Brussels minister van Leefmilieu Evelyne Huytebroeck (Ecolo) zijn de onderhandelingen nog niet afgerond. Ook Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V) is niet gelukkig met de manier waarop Wathelet het plan van de vorige regering uitvoert.

Minister Huytebroeck betreurt vooral dat de nachtperiode niet is uitgebreid van 6 tot 7 uur 's morgens, nochtans een vraag van het Brusselse Gewest. "Het is juist tijdens dat tijdssegment dat 60 procent van de inbreuken op de geluidsnormen gebeuren", aldus de minister. In een zopas verstuurde brief dringt ze er nogmaals op aan bij federaal minister Wathelet om de regeling aan te passen. Ze vraagt ook de oprichting van een onafhankelijk orgaan dat moet toezien op de naleving van de vliegprocedures.

Ze betreurt bovendien het behoud van een bocht op 1.700 voet hoogte over Brussel. "Door de uitbreiding van die bocht dreigen de inwoners van Elsene, Etterbeek, Watermaal-Bosvoorde en Oudergem meer hinder te ondervinden."

Wel positief is volgens haar dat het gros van de vliegtuigen die Laken en Neder-Over-Heembeek aandoen, voortaan vooral over de Ring rond Brussel zullen vliegen, waardoor de hinder voor hen zal verminderen.

'30 procent meer Brusselaars blootgesteld aan lawaai'
Huytebroeks partijgenote Marie Nagy, Brussels parlements- en gemeenteraadslid, noemt het onrustwekkend dat de meest dichtbevolkte en arme centrale wijken van de stad meer overgevlogen zullen worden.

Brussels parlementslid en schepen in Molenbeek Jef Van Damme (SP.A) vindt dat het nieuwe spreidingsplan rekening moet houden met de leefbaarheid voor alle Brusselaars. "Iedereen weet dat de kanaalzone een van de dichtstbevolkte gebieden is van België en Europa, met pieken tot 20.000 inwoners per vierkante kilometer," aldus Van Damme.

"Bovendien wil Brussel de kanaalzone opwaarderen en promoten als woonzone. Uit een simulatie van Leefmilieu Brussel blijkt dat door de nieuwe vliegroutes 30 procent meer Brusselaars zullen blootgesteld worden aan lawaai. Er schort dus duidelijk iets aan de wijze waarop de overlast door de vliegtuigen berekend wordt."

"Vooral de mondigheid van de goed georganiseerde bewoners van de Noord- en Oostrand speelt een belangrijke rol in dit dossier," zegt Van Damme. "De regering kiest de makkelijkste oplossing, de weg van de minste weerstand."

Ook Vlaanderen niet gelukkig
Maar ook vanuit Vlaanderen komt kritiek. Minister-president Kris Peeters (CD&V) hekelt het feit dat Melchior Wathelet het plan doorvoert zonder overleg met de gewesten. Vlaanderen had nochtans wijzigingen aangevraagd aan drie routes. Peeters betreurt dat Wathelet slechts gedeeltelijk de akkoorden van 2008 en 2010 overneemt en niet volledig. Deze handelwijze is niet wijs", aldus Peeters.

Wathelet: 'Ik voer het regeerakkoord uit'
Volgens zijn woordvoerster Isabelle Casteleyn doet federaal staatssecretaris Melchior Wathelet (CDH) niets anders dan het huidige regeeraakkoord uitvoeren. "Dat bepaalt dat het compromis dat was bereikt door de vorige regering in 2008 en 2010 nu wordt uitgevoerd. Punt aan de lijn."

Ze wijst er ook op dat vliegtuigen in Brussel op hogere hoogte vliegen dan in de Noordrand, en dus voor minder hinder gaan zorgen. Ten slotte benadrukt ze dat, formeel gezien, er geen overleg nodig is in dit dossier met de gewesten, omdat het om een federale bevoegdheid gaat.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving, Politiek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni